ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR
BRATISLAVA, KOŠICE, ŽILINA – Po Priemstave sa v konkurze ocitol aj ďalší stavebný podnik – Hydrostav. Problémami spojenými s prepúšťaním sa borí väčšina veľkých slovenských stavebných firiem. Za bankroty však nenesie vinu len útlm stavebnej produkcie. Mnohé firmy vytuneloval vlastný manažment.
Príkladov je niekoľko. Hydrostav Bratislava, kedysi jedna z najväčších stavebných spoločností, je už v konkurze a prichádza o lukratívne diaľničné zákazky. Takisto skončil Priemstav Bratislava, ktorý ešte začiatkom 90. rokov staval po celom Československu a teraz zamestnáva sotva stovku ľudí. Z pôvodného Váhostavu zostali len nehnuteľnosti a Inžinierske stavby Košice zmenili nedávno tesne pred krachom majiteľa.
Pred desiatimi rokmi boli tieto firmy stavebnými gigantmi, vlastnili desiatky rekreačných zariadení, spolu zamestnávali vyše štyridsaťtisíc ľudí. Dnes to nie je ani desaťtisíc. Ešte v roku 1989 bola desatina zamestnaných Slovákov stavbármi. Dnes je podiel stavebníctva na zamestnanosti šesť percent. Vlani sa stavalo dohromady za 75 miliárd korún. Bolo to menej ako päť percent hrubého domáceho produktu. Na konci 90. rokov to bolo deväť percent.
„Dôvodom krachu Hydrostavu bolo zlé usmerňovanie finančných tokov nesúvisiacich so stavebnou výrobou,“ hovorí Miroslav Remeta, zástupca Istrokapitálu, ktorý nedávno kúpil zdravé jadro Hydrostavu. O konkrétnom spôsobe tunelovania však mlčí.
Z tunelovania Hydrostavu a Váhostavu mali podľa informácií denníka SME profitovať ľudia blízki HZDS. Tunelárska firma bola založená na meno mŕtveho Milana Kvasnicu. Ten potom posielal fiktívne faktúry firme Inpos, v ktorej figuruje aj Július Binder. Tejto firme platil za nikdy nevykonané práce práve štátny podnik Váhostav.
Za mŕtveho Kvasnicu mal faktúry podpisovať Bohuslav Ukropec starší, trestné konanie však nie je ani k roku 2015 právoplatne ukončené. Keď však vyšetrovateľ žiadal jeho vzatie do väzby, sudkyňa Okresného súdu v Bratislave ho v roku 1999 vyhlásila za nespôsobilého. Aj po tomto vyhlásení však mohol bez problémov šoférovať auto a navštevovať spoločenské akcie.
Tesne pred kolapsom sa nedávno ocitli aj Inžinierske stavby Košice. Za zlou správou tohto podniku stáli ľudia z investičnej skupiny Cassovia. Nový majiteľ Inžinierskych stavieb potvrdil, že v účtovníctve firmy našiel audítor niekoľko zle zaúčtovaných položiek. „Boli na tom zle. Obrat klesol pod dve miliardy. V mnohých prípadoch sme odhalili úvery s neštandardnými podmienkami,“ povedal Remeta z Istrokapitálu.
Táto firma už ovláda lukratívnu časť skrachovaného Hydrostavu aj košické Inžinierske stavby.
(mož, tv, jj)
Zamestnanosť v stavebných firmách
tržby rok 2000 zmena zmena
na pracovníka 2000/1999 1999/1998
Hydrostav 1,59 mil. Sk 4572 -855 -1844
Váhostav 1,14 mil. Sk 2329 -267 -1265
Inžinierske stavby 1,06 mil. Sk 1638 -92 -549
Doprastav 1,62 mil. Sk 2762 +141 -947
Zipp 2,95 mil. Sk 1400 +5 +141