V Benátkach stoja ľudia na podstavci

Platea dell‘umanita - podstavec, platforma či pódium ľudstva - je motto štyridsiateho deviateho Bienále výtvarného umenia, ktoré slávnostne otvoria v nedeľu 10. júna. Na tomto ročníku sa zúčastní rekordných tristopäťdesiat umelcov zo šesťdesiatich piatich


Chlapec podľa sochára Rona Muecka na benátskej expozícii. FOTO - TASR / EPA



krajín. Výstava potrvá do 4. novembra, otvorená bude denne okrem utorka od 10.00 h do 19.00 h, vstupné bude 6000 lír.

Dvanásťtisíc metrov štvorcových benátskych záhrad Giardini di Castello a neďalekého Arsenale je pripravených na vzájomné prepojenie vizuálneho umenia, filmu, literatúry, hudby, divadla a aj tanca.

„Je to výstava výtvarného umenia neohraničeného školami, štýlmi a tendenciami,“ vyhlásil pred niekoľkými dňami na berlínskej prezentácii prezident bienále Paolo Baratta. „Chceme dostať na svetlo inú pravdu, pravdu umelcov, bez ktorej by bolo naše poznanie dneška neúplné,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Inštalácia vizionára sociálneho umenia Josepha Beuysa Koniec dvadsiateho storočia bude celé bienále otvárať a hlavný kurátor, švajčiarsky kunsthistorik a kritik Harald Szeeman ju umiestnil mimo ostatných národných pavilónov. Koniec dvadsiateho storočia uvádza tému Bienále - ako umenie globálneho veku reaguje na konflikty, ktoré okolo neho zúria: náboženské, etnické, mocenské.

U nás na návšteve

Tento rok bude slovenská expozícia v Benátkach po prvý raz od rozdelenia Česko-Slovenska zlúčená s českou. Spoločná komisia totiž vybrala projekt slovenskej výtvarníčky Ilony Németh a Čecha Jiřího Surůvku s názvom Pozvanie na návštevu - 2001, ktorý pripravila bývalá riaditeľka Považskej galérie v Žiline a neskôr riaditeľka Veľtrhového paláca Katarína Rusnáková.

SkryťVypnúť reklamu

Ilona Németh pavilón upravila do podoby obytného priestoru. Je to štylizovaná skratka jej vlastného bytu. Môžete doň nazerať z výšky, alebo sa priamo v ňom prechádzať, sadnúť si do kresla a pozerať televíziu, vyzuť sa a pracovať, piť kávu.

Jiří Surůvka je jedným zo stálych nájomníkov tohto bytu. Je všade viditeľný - či v už krátkych filmoch v televízii, ktoré zosmiešňujú svet popkultúry, alebo na počítačových obrazoch na stenách bytu. Návštevy tiež môžu surfovať po internetových stránkach oboch umelcov.

V slonovinovej veži

Kde sa nachádza umenie dneška? - uvažujú najrôznejšie svetové periodiká vždy pred začiatkom bienále. Očividne sa nachádza v Benátkach a ešte v nemeckom Kasseli, na festivale Documenta X.

Francúzsky denník Le Monde nazval benátske bienále Dňami otvorených dverí v slonovinovej veži. Niekde medzi slonovinovú vežu a smetisko situujú súčasné umenie mnohí teoretici. To, čo sa nazýva umením, má obidve tieto podoby: je elitárske a populárne, exkluzívne aj banálne. Predovšetkým sa rozišlo s horizontom večnosti. Súčasné umenie má veľkú slabosť pre médiá okamihu, video a počítačové simulácie, performance a chvíľkové inštalácie. Aj byt, inštalácia Ilony Németh, je priestorom neprestajných zmien.

SkryťVypnúť reklamu

Kedysi platilo, že filozofovať znamená učiť sa umieraniu a robiť umenie tvoriť kus večnosti, pretože filozofia a umenie sa zaoberali nepominuteľnými vecami. Súčasné umenie je čoraz podozrievavejšie voči všetkému trvalému. „Umenie dostalo nové zákony, keď v roku 1913 Marcel Duchamp postavil na podstavec bicykel, a súčasné umenie vychádza stále z neho,“ uvažuje dnes taliansky denník La Repubblica. „No súčasné práce prekonali Duchampa krátkosťou svojho života.“ Žijú len tak dlho ako scéna k inscenácii, ktorá sa práve skončila. Súčiastky podujatia sa rozložia a ono prestane existovať. Zostane len dokumentácia a výklad.

Tohtoročné bienále je prvé v novom tisícročí. „Dúfam, že uzavrie veľké umelecké diskusie dvadsiateho storočia,“ vyhlásil jeho hlavný kurátor. Marcel Duchamp kedysi položil na podstavec bicykel, terajšie bienále kladie na podstavec celé ľudstvo.

SkryťVypnúť reklamu

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 011
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 025
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 259
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 123
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 925
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 604
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 324
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu