SME

Prečo nevoliť 99% a prečo pred nimi varovať aj známych

Ak sa strana 99% dostane do parlamentu, slovenská politika nebude lepšia, ale horšia.

Lídri hnutia: (zľava)  Peter Vačok, Pavol Pavlík, Alena Dušatková, Mário Radačovský a Ivan Weiss.Lídri hnutia: (zľava) Peter Vačok, Pavol Pavlík, Alena Dušatková, Mário Radačovský a Ivan Weiss. (Zdroj: TASR)

Životný príbeh Ivana Weissa a spôsob kampane strany 99% by mali dať dostatok dôvodov, prečo tomuto projektu nedať hlas.

Kto nepatrí do rodiny sponzora strany 99 percent Ivana Weissa alebo nie je jedným z jeho najbližších spolupracovníkov, mohol by hlasovaním pre túto stranu svojim záujmom len ublížiť.

Neužitočnosť strany 99 percent pre takmer všetkých občanov Slovenska je dokonca taká evidentná, že komu záleží na budúcnosti, mal by pred hlasovaním pre túto stranu vystríhať aj svojich známych.

SkryťVypnúť reklamu

Strana neprináša do politiky žiadny prvok, ktorý by tu ešte nebol. Prináša len idey, ktoré už dávno presadzujú alebo aspoň propagujú aj iné strany. Neponúka ľudí, ktorí by mohli politiku akokoľvek obohatiť.

Výnimočnosť 99 percent je v miere, ako cieľavedomo zneužíva slabiny volebného systému.

Ak by sa jej tento legálny podvod vydaril a získala by poslanecké kreslá, čoskoro by to len posilnilo predstavu, že do politiky sa na Slovensku nevstupuje s čestnými úmyslami a že na presadenie sa v nej sú najvhodnejšie nečestné spôsoby.

Stačí, že to prejde

Príbeh o údajnom podvodnom získavaní podpisov potrebných na registráciu strany povedala SME žena, ktorá na stranu nemala dobré spomienky.

Za odovzdané podpisy nedostala toľko peňazí, koľko jej sľubovali. Čakala euro za každé meno, vedela, že nikto neskúma, ako ich získala. Keďže mená a adresy opisovala aj zo Zlatých stránok, medzi podporovateľmi strany sú aj dávno mŕtvi ľudia.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci spôsob, akým strana registráciu získala, v jej rozprávaní vyzerá ako organizovaný podvod, predstavitelia 99 percent na to reagovali len paušálnym oznamom, že zákonné podmienky vzniku strany splnili.

Nemali dôvod na obranu vynakladať ďalšiu energiu. Vedeli, že ich kandidátku to spochybniť nemôže a strana môže prísť o registráciu, len ak by o tom rozhodol Najvyšší súd.

Oveľa vážnejšie zneužitie systému ukázali organizátori strany 99 percent v televíznej a rozhlasovej kampani, ktorú začali neférovo v čase, keď ostatné strany smeli mať len bilbordy a inzeráty v tlači.

Umožnila im to drzosť, diera v zákone a ochota televízií Markíza, Joj a Fun Rádia zarábať na nedodržiavaní zákona.

Objemom masívna reklama v najsledovanejších časoch v najsledovanejších slovenských médiách cielila na ľudí nespokojných s politikou a ich životnou úrovňou.

SkryťVypnúť reklamu

Kým ju museli médiá vypnúť, dosiahla to, že so značkou 99 percent sa podľa prieskumov stotožňovalo toľko ľudí, že krajine hrozí, že sa dostane do parlamentu.

Na vlne Gorily

Úspechu kampane o 99 percentách obyčajných ľudí, ktorí pracujú preto, aby sa jedno percento vyvolených malo dobre, pomohlo aj pobúrenie verejnosti z kauzy Gorila.

Predstavitelia 99 percent odmietajú teóriu, že to boli oni, čo spis na web pred Vianocami zavesili. Vysvetľovať to musia nielen preto, lebo im Gorila pomohla, ale aj preto, lebo k spisu mali prístup už v minulosti.

PR manažér Pavol Pavlík (číslo 2 na kandidátke) ho ukazoval šéfom SaS. Peter Vačok (číslo tri kandidátky) bol advokátom pracovníka SIS, z ktorého bytu tajná služba navŕtala dieru na mikrofón na odpočúvanie Gorily.

SkryťVypnúť reklamu

Sponzor strany 99 percent musel za kampaň zaplatiť menej ako dva milióny eur. Približne 1,4 milióna nákladov priznáva zadávateľ kampaní, ktorým nie je formálne strana, ale občianske združenie Občan v akcii.

Stotisíc eur, ktoré ako pokutu za zakázanú politickú reklamu zaplatí Markíza štátu, môžu obchodníci televízie združeniu vyfakturovať napríklad poskytnutím nižšej množstvovej zľavy za odvysielané šoty.

Prehodenie financovania a časti zodpovednosti zo strany na občianske združenie nie je objavom majiteľov strany 99 percent. Oni ho len prvý raz použili na prakticky celú kampaň. Ministerstvo financií, ktoré zo zákona pozoruje účtovníctvo strán, už priznalo, že sa s tým ani nepokúsi niečo urobiť.

Na účet štátu

Ak by sa aj dokázalo, že Gorilu cieľavedome vypustili ľudia blízki 99 percent, že v spolupráci s najpopulárnejšími médiami vopred kalkulovali s mäkkými a deravými volebnými zákonmi a do štartu v politike vložili sumu minimálne podobnú nákladom najväčších politických strán, volič to môže ospravedlniť tým, že ako spôsob rozbitia kartelu tradičných strán to je prijateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Kto takto rozmýšľa, prijme s porozumením aj fakt, že terajší priznaný sponzor a číslo štyri kandidátky Ivan Weiss bol donedávna neformálnym lídrom SDĽ, ktorá podľa kvalifikovaného odhadu minula v roku 2010 na kampaň približne päť miliónov eur.

Posledný pokus, ako pomôcť potenciálnemu voličovi 99 percent neurobiť aj jemu škodlivé rozhodnutie, je pripomenúť mu kariéru Ivana Weissa.

Ten sa za poradcu riaditeľa SPP dostal hneď po vysokej škole v čase, keď ľudí Jána Duckého z HZDS nahrádzali nominanti prvej vlády Mikuláša Dzurindu. Z SPP odišiel už z postu riaditeľa pre stratégiu.

Celý čas sa v politickom biznise mohol oprieť o vplyv, ktorý mali v SDĽ jeho otec Pavol a strýko Tomáš.

Kto by si chcel pripomenúť, ako ho vedeli použiť, mal by sa podľa Trendu pozrieť nielen na dodávky raketometov s kazetovými strelami pre štát, ale aj na obchody, ktoré ich firmy robili so štátnymi Slovenskými elektrárňami, a dodávky IT pre ministerstvá pod vplyvom nominantov SDĽ v prvej Dzurindovej vláde.

SkryťVypnúť reklamu

Ivan Weiss okrem práce pre otcove firmy priznáva poradenstvo pre firmu Leven, ktorá za plyn v hodnote vyše 30 miliónov eur SPP nezaplatila, pretože jej to umožnilo šikovné využitie protimonopolných zákonov.

Hovorí iba, že on osobne na tomto obchode nezbohatol. Naďalej tak môže tvrdiť, že zneužívanie nedokonalosti zákonov a politického systému nie je jadrom podnikania jeho rodiny a strany.

Viac správ o strane 99% nájdete na volby.sme.sk

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 220
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 164
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 257
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 328
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 102
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 093
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 257
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 102
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu