Július Koller (1939) je priekopníkom konceptuálneho umenia na Slovensku. Všetky ostatné definície pri tomto mene zlyhávajú. Je neuchopiteľný, kunsthistorickým škatuľkám unikajúci. Július Koller je totiž U.F.O.-naut. Je vytrvalý experimentátor, pre ktorého je umenie ping-pongovou loptičkou vystrelenou na diváka. Režíruje kultúrne situácie, bežné veci zo života posúva do sféry kultúry.
Novú identitu objavil v roku 1970, keď začal dôsledne a na rôznych miestach inscenovať nekonečný projekt sebapremeny na bytosť z iného sveta. Ako mimozemšťan diskrétnymi znakmi a signálmi dopĺňa každodenne zažívané a všedné situácie, ktoré sa zrazu zmenia na stopy prítomnosti mimozemskej civilizácie.
Prečo sa Koller identifikuje s U.F.O.? „U.F.O. je skratkou pre neidentifikovateľné lietajúce objekty,“ hovorí. „Ľudia tak nazvali niečo, čo vidia, ale nerozumejú tomu. U.F.O. je veľký otáznik, čo je tiež jeden z mojich obľúbených symbolov. Všetko je pre mňa neznámom, dokonca sám pre seba som neznámom.“
V týchto dňoch pristál U.F.O.-naut Koller so svojimi Anti-obrazmi – textextilmi, ktoré až na malé výnimky pochádzajú z konca šesťdesiatych rokov. Ako v katalógu píše Petra Hanáková, na Slovensku určite neexistuje umelec, ktorý by tak intenzívne a pritom s humorom vťahoval textil do „hájemství“ konceptuálneho umenia a naopak príležitostne vyhadzoval koncept do sféry dekoratívneho umenia.
Anti-obrazy I – Textextily je prvou z trojice plánovaných Kollerových výstav, ktorými by Galéria Linea chcela prezentovať jednotlivé polohy Júliusa Kollera. Umelca, ktorý „robí život kultúrnejším, zmysluplnejším, bezpečnejším a vlastne i zábavnejším“.
HODNOTENIE: *****