
Sklenený a Vyvolený – Samuel L. Jackson a Bruce Willis.
FOTO – FRANK MASI
1. 2001
Bruce Willis sedí vo vlaku, kamera sa mu díva do tváre medzi čalúnením sedadla. Bruce Willis sa nudí. Treba povedať, že sa vie nádherne nudiť. Kamera sa pohne doprava smerom k oknu. Potom strih. Naľavo od neho sedí mladá žena, kamera sa nakloní a ukazuje: Bruce si nenápadne sťahuje z prsta obrúčku. Rozhovorí sa, žena sa zdráha, nervózne mu hovorí: „Som vydatá.“ „Ach tak,“ povie on a rýchlo si oprie hlavu. Žena odchádza, hľadá si iné miesto, Bruce Willis je sám, pozerá sa z okna. Drobná štúdia: muž, žena, sedadlo s čalúnením. K tomu po celý čas zvuky vlaku: klepot, buchot, pískanie. Náhle tresk a tma, nič nevidíme. Vlak havaroval. Príbeh sa môže začať.
Minulý rok vyšiel mladému Indovi M. Nightovi Shyamalanovi, režisérovi filmu Vyvolený, veľký hit Šiesty zmysel, rovnako s Bruceom Willisom. Šiesty zmysel bol viac než to: bol iný. Shyamalan posunul Brucea Willisa do sféry všadeprítomného tajomna, jemného duchárstva krúžiaceho okolo dobra a zla a zbavil ho nálepky akčného hrdinu, ktorá už dnes môže byť aj na ťarchu. „Myslíte si, že klasický akčný hrdina je dobiehajúci model?“ pýtajú sa Willisa The New York Times a on o tom nepochybuje.
Film Vyvolený je „tichý thriller“, ako hovorí Bruce Willis, „v ktorom metafyzika ide nebadane pod kožu“. No Šiesty zmysel, ktorého príbeh sa celý vznášal medzi mŕtvymi a živými, tam šiel zložitejšou cestou. Vo Vyvolenom sa metafyzika dobra a zla pohybuje po jedinej koľajnici. Kostra príbehu je tradičná: Bruce Willis je nezraniteľný, doslova nerozbitný a je predurčený zachrániť svet pred zloduchom, ktorý je naopak extrémne rozbitný – trpí lámavosťou kostí – a preto chce zničiť svet. Zlo stelesňuje Samuel L. Jackson. Scenár sa pokúša robiť čosi s beznádejnou prostotou tejto schémy a priznáva ju otvorene odkazmi na komiksy Batman a Superman, ktoré ten zlý zbiera a miluje. Shyamalan akoby túžil, aby o jeho filme kritici vyhlásili: „Veď je to komiks!“ Lebo vzápätí by museli dodať: „Ale aký neobyčajný komiks!“
Rozprávačské umenie indického zázračného dieťaťa vysoko prevyšuje bežnú hollywoodsku produkciu. Rozpráva s rozkošou, nepoužíva zrýchlené tempo klipov ani navyknutý rytmus deja a obvyklé klišé. Kým jeho spolužiaci uctievali Felliniho a Godarda, on sa čestne hlásil k Spielbergovi. Tento rok si povedal, že nakrúti najúspešnejší film roka a urobí ho „na hrane komerčného žánru“. No komiksová schéma, čo si vybral, je predsa len v múzeu kultúrnych dejín už dávno. Pozerať sa na ňu v tomto filme je ako pustiť si tridsaťročnú platňu na novom prehrávači.
Batman a Superman bojovali s Tučniakom a s Lexom Luthorom, zloduchmi, čo chceli zničiť svet. Nie náhodou tieto príbehy vznikli a získali si obľubu bezprostredne po druhej svetovej vojne, keď sa čosi také takmer stalo. V tomto filme Bruce Willis spína ruky nad zlom, čo ohrozuje svet, ale aj keď predsa to robí neodolateľne, divák si nemôže byť istý, či pohár s pátosom nakoniec nepretečie a nezmáča ho lepkavým sirupom. ANDREA PUKOVÁ