Už tretí rok beží na slovenských základných školách a osemročných gymnáziách preventívno-výchovný skupinový program Cesta k emocionálnej zrelosti. Je určený pre dvanásť- až pätnásťročné deti a jeho cieľom je prispieť k ich zdravému citovému vývinu a k postupnému sebauvedomovaniu, prostredníctvom rozhovorov na témy: Odkiaľ idem a kam smerujem, Závislosť od rodičov a osamostatňovanie, Partnerské vzťahy, Socializácia, Ako vydržať strach, bolesť a nežičlivosť osudu, Radosť z dávania bez reciprocity a ďalšími. Autorom programu je Štefan Matula a odborným garantom Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Jeho Centrum výchovnej a psychologickej prevencie sa postaralo o vyškolenie učiteľov, ktorí program na školách realizovali.
V júni 2002 sa uskutočnil pod vedením Márie Slovíkovej z Ústavu informácií a prognóz školstva prieskum, ktorý zisťoval, aké zmeny pod vplyvom programu zaznamenali a či majú záujem ďalej v ňom pokračovať.
Z vyplnených dotazníkov vyplynulo, že väčšina učiteľov (83,1 %) považuje program za zaujímavý. Až 89,5 % z nich je presvedčených, že medzi žiakmi je o program záujem, pretože sa v ňom stretli s témami, ktoré s nimi nikto iný nerieši. Malá časť učiteľov (6,4 %) uviedla, že program pre žiakov nie je prínosom, lebo sú pohodlní, nemajú záujem na sebe pracovať, ani rozmýšľať o sebe a o rodine, alebo sa boja povedať svoj názor.
Zaujímavé je, že 29 % učiteľov si myslí, že deti, ktoré prešli týmto preventívnym programom, sa správajú v škole i doma ohľaduplnejšie, otvorenejšie dokážu hovoriť o svojich problémoch a snažia sa ich riešiť, navzájom sa tolerujú. Až 43,9 % učiteľov tvrdilo, že deti sa pod vplyvom programu naučili pracovať v kolektíve.
Deti mali tiež možnosť zhodnotiť pôsobenie programu – 60,4 % žiakov sa vyjadrilo, že program bol zaujímavý, pre 35,3 % boli zaujímavé iba niektoré jeho časti a až 70,9 % detí uviedlo, že ich spolužiaci by chceli takýto program absolvovať tiež. V rámci otvorenej otázky sa tiež zisťovalo, čím deti program najviac zaujal. Najfrekventovanejšie odpovede boli: medziľudské a partnerské vzťahy, životné problémy, riešenie konfliktov a komunikácia. Deti kladne hodnotili aj otvorenejší prístup učiteľa a možnosť vyjadriť a zdôvodniť svoj názor. 64,5 % detí povedalo, že program im pomohol lepšie spoznať samých seba, lepšie si rozumieť so spolužiakmi, rodičmi i súrodencami. Deťom sa tiež veľmi páčilo, že učitelia sa stali komunikatívnejšími a dokázali im poradiť. (gal)