
George Clooney (zľava) spolu s bratmi Joelom a Ethanom Coenovcami predstavili na minuloročnom festivale v Cannes film Braček, kde si?
FOTO - REUTERS
Braček, kde si (O Brother, Where Art Thou?)
USA 2000, 100 minút. Scenár: Ethan Coen, Joel Coen, réžia: Joel Coen. Hrajú: George Clooney, John Turturro, Tim Blake Nelson, Holly Hunterová. Distribúcia: Tatrafilm * Premiéra v SR: zajtra
Na začiatku bolo slovo, a slovo zrodilo mýty, napríklad o Diovi, ktorý ako nežný biely býk nesie na chrbte princeznú Európu smerom k ostrovu Kréta.
O veľa rokov neskôr sedí Európa znovu na chrbte už menej nežného a omnoho menej zamilovaného zvieraťa. Amerika ju unáša smerom na západ. Amerika hľadá svoj pôvod a identitu tak, že si pre seba adaptuje mýty starého sveta.
Namiesto veľkých príbehov Homéra, Ovídia a Vergília nastupuje Hollywood, a slovo sa stalo obrazom. Bratia Coenovci patria k tým, ktorí presne ovládajú možnosti mytológie filmu. Ich filmové obrazy vždy hľadali Ameriku. V ich príbehoch berie Amerika na chrbát samu seba, a tak sa stretáva s Európou.
Everett Odyseus McGill (George Clooney) je veľkolepý rečník. Vďaka tomu skončil vo väzení, a vďaka tomu sa z neho aj dostal. Bol totiž schopný presvedčiť dvoch spoluväzňov, Delmara (Tim Blake Nelson) a Peta (John Turturro), že má ukrytý obrovský poklad, ktorý bude o pár dni, keď dedinu zaplaví priehrada, nadobro stratený. Spolu ujdú a vydajú na ďaleký americký juh, v časoch hospodárskej depresie.
O Brother, Where Art Thou? - mississippská odysea? Krstnými otcami tohto výstrelku bratov Coenovcov sú Preston Sturges a Homér. Ale ich texty, Sullivanove cesty a Odyseu, od ktorých si Braček požičal titul a voľnú štruktúru, neboli ani tak predlohou, ako skôr poetickými Scyllou a Charibdou, pomedzi ktorými Joel a Ethan Coenovci manévrujú so svojím vlastným mýtom.
K irónii Prestona Sturgea majú rovnako ďaleko a rovnako blízko, ako k heroickej vážnosti slepého deduška Homéra. Obaja autori ich zásobujú motívmi a mýtmi, z ktorých je vybudované celé veľké bludisko euroamerickej kultúry. No architektúru tohto labyrintu, v útrobách ktorého nesedí žiadny Minotaurus, ale samotný diabol, vymysleli bratia Coenovci, práve tak ako príbeh, ktorý nás z nej ako Ariadnina niť vyvedie.
Odysea, blúdenie nekonečnou krajinou, hľadanie vlasti, ktorá sa napokon ani nájsť nedá, je vlastne najpôvodnejším mýtom Ameriky a aj jej kinematografie. Spočíva v ňom duša a vášeň Spojených štátov. Ibaže tu namiesto Západu máme ako dejisko Odyseových dobrodružstiev vysnívaný Juh, kde sa odohrávajú jeho stretnutia s práčkami, ktoré by mohli byť aj sirény, či jednooký predavač Biblie.
Bratia Coenovci sa filmom Braček, kde si? vydali za koreňmi americkej identity a tvoria vlastný sen o Amerike - ríše ovládanej ovládanej vľúdnymi patriarchami a ohrozenej pseudoušľachtilými novátormi.
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je prekladateľ, redaktor agentúry DPA)