Hamburg 9. septembra (TASR) - Druhý a zároveň posledný televízny duel kandidátov na úrad nemeckého spolkového kancelára pred voľbami do Bundestagu sledovalo v nedeľu večer vo vysielaní verejnoprávnych televíznych spoločností ARD a ZDF rekordných 15,26 miliónov divákov.
Diskusiu kancelára Gerharda Schrödera s kandidátom opozície a bavorským premiérom Edmundom Stoiberom videlo viac divákov ako prvé kolo debaty, ktoré pred dvoma týždňami odvysielali SAT 1 a RTL.
Miesto aj podmienky a pravidlá duelov boli rovnaké. Kým prvý bol viac-menej nerozhodný, druhú diskusiu vyhral Schröder, ktorý jasne zvíťazil v bleskových prieskumoch pre obidva kanály. Druhá diskusia bola ostrejšia a politici sa nevyhli ani osobným útokom.
Podľa prieskumu inštitútu Forschungsgruppe Wahlen pre ZDF na vzorke viac ako 1000 divákov 49 percent opýtaných uviedlo, že Schröder bol lepší, zatiaľ čo o Stoiberovi si to myslelo 26 percent. V bleskovom prieskume inštitútu Infratest dimap pre televíziu ARD Schröder zvíťazil v desiatich z 13 kategórií: napr. 50 percent opýtaných ho považuje za kompetentnejšieho a 49 percent za dôveryhodnejšieho ako Stoiber. Konzervatívny kandidát presvedčil v tomto smere 29, resp. 20 percent respondentov. Stoiber bol lepší len v témach nezamestnanosť, vzdelávanie a dane.
Pre 19 percent opýtaných bola debata faktorom, ktorý ovplyvní ich rozhodovanie pri hlasovaní. Na význam podobných duelov majú nemeckí experti na voľby rozdielne názory: časť z nich je presvedčená, že nemajú význam pre celkový výsledok volieb, pokiaľ jeden z kandidátov neurobí osudovú chybu. Druhá časť odborníkov zastáva názor, že na základe debaty sa časť nestraníckych a nerozhodnutých voličov môže rozhodnúť, komu odovzdá svoj hlas.