Kríza hudobného priemyslu postihla všetky svetové vydavateľstvá. Na jednej strane je snaha vydavateľských mamutov zarobiť obrovské sumy, na strane druhej sú poslucháči hudby, ktorým sa (nielen u nás) zdajú ceny cédečiek vysoké. Vynaliezavci si cédečká svojich skupín napaľujú v počítači, alebo sťahujú zo siete pesničky vo formáte mp3 či cez Napster. Vydavatelia hovoria: Kopírovanie zabíja hudbu. Z druhej strany sa ozýva: Vysoké ceny zabíjajú hudbu! Veľká päťka začína rozmýšľať, ako na svojich stránkach umožniť lacné stiahnutie pesničiek, investuje do nových technológií, ktoré by zabránili kopírovaniu. Aj spájaním sa so sférou priemyslu na ochranu dát. Jednou z prvých dohôd je projekt Daft Club, uzatvorenou medzi vydavateľstvom Virgin Records a InterTrust Technologies Corporation, ktorá distribuuje technológie ochrany digitálnych práv.
Daft Club dostal názov po úspešnej francúzskej kapele Daft Punk, ktorá sa tak stala skúšobnou lastovičkou vo svete nových hudobných technológií. Okrem nej má Virgin Records zmluvy so superstars ako Janet Jackson, Rolling Stones, George Michael, Lenny Kravitz, Spice Girls či Enigma. Cieľom projektu práve vzniknutej aliancie je pracovať na online sprostredkovaní hudby novej generácie a vytvoriť prijateľný spôsob voľného, pritom však bezpečného šírenia digitálnych dát. Steven Howard, riaditeľ Zomba Music, hovorí: „Ako nezávislé vydavateľstvo neustále hľadáme nové spôsoby, ako rozšíriť copyright. Kým ostatné vydavateľstvá vidia v digitálnom prenose hudby hrozbu, my InterTrustu tlieskame.“
Zámer „klubu“ je jasný: prečo strácať obrovské peniaze v sieti internetu, keď sa dá zarobiť na dosiaľ voľne šíriteľnej hudbe? Daft Club ponúka členstvo v online klube, kde bude množstvo voľných, digitálne chránených dát. Vstupné: treba si kúpiť pripravovaný album Discovery skupiny Daft Punk práve cez tento kanál. Kupci budú mať takto prístup do „digitálnej peňaženky“ InterTrustu cez zakúpené cédečko, vložené v osobnom počítači. Samozrejme, exkluzívne.
„Sme naozaj celí bez seba, že budeme súčasťou tohto pokusu,“ hovorí Thomas Bangalter z Daft Punku. „Pokrok tu vždy bol a je aj prioritou našej kapely.“ A Emmanuel de Buretel, prezident Virgin Continental Europe, dodáva: „Ich album Discovery je najlepším spôsobom, ako prejsť do nového storočia. Projekt rieši túžbu fanúšikov po interaktívnom spojení s hudbou a je absolútnou prioritou Virgin Records.“ Viac sa dozvieme 12. marca, keď vyjde nový album Daft Punk.
DENISA VOLOŠČUKOVÁ