1. Správne, plynule a s porozumením čítať nahlas jemu primerané texty.
2. Správne prízvukovať slová a predložkové spojenia.
3. Prirodzene intonovať vety.
4. Prečítať potichu krátke vety a jednoduché písomné úlohy a vedieť ich primerane reprodukovať.
5. Orientovať sa v deji prečítaného textu.
6. S pomocou učiteľa utvoriť otázky k obsahu a odpovedať na ne.
7. Vedieť rozprávať o prečítanom texte a o vlastných zážitkoch.
LITERÁRNA VÝCHOVA
1. Vnímať obsah literárnych textov počúvaním, hlasným a postupne i tichým čítaním.
2. Vnímať obsah ilustrácií v literatúre pre deti.
3. Reprodukovať dej podľa osnovy, ktorú zostaví učiteľ.
4. Dokončiť rozprávanie začatého príbehu.
5. Predniesť básne, zapojiť sa do dramatizácie primeraných textov a improvizovať obsah podľa literárnej predlohy.
6. Chápať vzťah literatúry s ostatnými umeniami (divadlo, film, rozhlas, televízia, video).
7. Vymenovať postavy prečítaného literárneho diela a vedieť ich jednoducho hodnotiť.
8. Rozlíšiť poéziu od prózy na základe ich formálnych zvláštností.
9. Poznať jednoduché obrazné prostriedky (prirovnania, slová s podobným a slová s opačným významom).
10. V praktických činnostiach poznať tieto pojmy a výrazy: knižnica, časopis, rozprávka, riekanka, vyčítanka, rapotanka, hádanka, pranostika, bábkové divadlo, bábka, divadlo, film.
11. Primerane sa orientovať v detskej knihe, v literárnom slovníku a v náučnej literatúre.
12. Predniesť naspamäť aspoň dve básne, ktoré sa naučil v tomto ročníku.
13. Orientovať sa v knižnici.
14. Prečítať počas školského roku aspoň dve knihy zo spoločnej mimočítankovej literatúry.
Čo by mal vedieť žiak 3. ročníka ZŠ:
ČÍTANIE
1. Nahlas i potichu správne, plynule a s porozumením čítať primerané texty.
2. Pri čítaní dodržiavať správnu výslovnosť dlhých a mäkkých slabík, spoluhláskových skupín a predložkových spojení.
3. Pri čítaní dodržiavať správny slovný prízvuk a vetný dôraz.
4. Prirodzene intonovať pri čítaní.
5. Zostaviť otázky k obsahu prečítaného textu a odpovedať na ne.
6. S pomocou učiteľa zostaviť jednoduchú osnovu prečítaného textu.
7. Porozprávať o dojmoch z prečítaného textu a o vlastných zážitkoch.
LITERÁRNA VÝCHOVA
1. Vedieť vnímať literárne texty počúvaním, hlasným aj tichým čítaním.
2. Vnímať ilustrácie ukážok z kníh pre deti a vedieť primerane spájať obsah čítaného textu s obsahom ilustrácie.
3. Zreprodukovať hlavnú udalosť rozprávky alebo poviedky ako literárnych žánrov.
4. Výrazne predniesť báseň a úryvok z prózy.
5. Dokončiť začatý príbeh rozprávaním, dramatizáciou, prípadne ilustráciou.
6. Rozlíšiť hlavné a vedľajšie postavy v kratšom epickom žánri.
7. Rozprávať o konaní postáv a vedieť jednoducho zhodnotiť ich konanie.
8. Nájsť v umeleckom texte obrazné jazykové prostriedky: prirovnania, slová s podobným a opačným významom.
9. V praktických činnostiach poznať tieto pojmy a výrazy: báseň, básnik, verš, rým, recitácia, príbeh, dej, prozaik, odsek, divadlo, film, televízia, video, príslovie, porekadlo, bájka.
10. Vnímať rytmus, rým a odlišovať poéziu od prózy.
11. Predniesť naspamäť aspoň dve básne, ktoré sa naučil v tomto ročníku.
12. Prečítať aspoň dve knihy spoločného mimočítankového čítania v školskom roku. (Zdroj: MŠ SR)