
Postavenie rodičov by malo byť v škole nemenej dôležité ako postavenie učiteľov. Spoločnými silami by mohli vyriešiť mnohé problémy
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Okrem rodičovského združenia môžu rodičia ovplyvňovať chod školy aj prostredníctvom rady školy, v ktorej majú zastúpenie spolu so zamestnancami školy a zástupcami samosprávy. Rada školy má byť oporou a poradným zborom riaditeľa školy, má pomáhať škole riešiť problémy aj spoluvytvárať smerovanie školy. Má byť – ale nie je, pretože pôsobenie školských rád je často iba formálne. Dôvodov je viac.
Môže za to sčasti zákon, ktorý pôsobenie školských rád upravuje. Je totiž postavený tak, že riaditeľ školy alebo úradník, ktorý o spoluprácu rodičov a občanov nemá záujem, môže tvrdiť, že uznesenia rady školy majú iba odporúčajúci charakter, a teda nie sú záväzné.
Sami rodičia zase nesú vinu vtedy, keď ich zástupcovia považujú svoju funkciu skôr za formalitu, na rodičovské združenia prinášajú iba informácie o tom, koľko treba zaplatiť do rôznych fondov, a o smerovanie a kvalitu vyučovania sa príliš nestarajú. Tí rodičia, ktorí by radi niečo zmenili, si potom môžu vybrať: alebo sa prispôsobia všeobecnej pasivite, alebo dieťa preložia na inú školu.
„U nás treba doriešiť otázku, aké je vlastne postavenie rodiča voči škole,“ hovorí jeden z regionálnych koordinátorov Európskeho dňa rodičov a škôl Ján Himpán. „Neraz som sa stretol s tým, že rodičia prejavujú o školu a o jej potreby minimálny záujem. Myslia si, že o to, čo sa deje v škole, sa majú starať učitelia. Ale i keď má učiteľ odborné vzdelanie, niekedy môže mať dobrý nápad aj rodič – podstatné je to, aby z ich spolupráce profitovali deti.“
„Ide aj o to, aby rodičia pritlačili na tie orgány, ktoré môžu škole pomôcť,“ myslí si zase Mariana Oršuliaková z Tvrdošína. „Keď budú stále ticho, školy budú upadať.“
(gal)