štvrťroka budú mať ešte prácu. Motivácia a morálka v takomto prostredí nie je vždy najvyššia, spoločnosti však musia prežiť a v takýchto podmienkach aj prosperovať. Manažéri sa musia zaoberať otázkou, ako majú riadiť svojich pracovníkov tak, aby z nich dostali to najlepšie a snáď aj udržali ich motiváciu. Zamestnanci sa musia vyrovnávať so stále prebiehajúcimi zmenami, čo môže znamenať potrebu získania nových skúsenosti a vedomostí. Toto je ešte zradnejšie, ak uvážime skutočnosť, že u mnohých spoločností je súčasná situácia taká, že informácie a stála inovácia v organizácii ich buď vynesie na vrchol, alebo ich zmetie z podnikania.
Tento článok sa zaoberá dopadom, ktorý nám všetkým priniesla informačná ekonomika v oblasti riadenia a rozvoja kariéry - či už ide o našu kariéru alebo o kariéru ľudí pracujúcich v organizáciách, ktoré riadime.
Učiaca sa organizácia
Pravdou je, že učenie a školenie, ako ho teraz poznáme, môže byť minulosťou. Problematické ekonomické prostredie znásobené dravou konkurenciou má za následok veľmi úzke možnosti pre spoločnosti. Pre mnohé organizácie sa stalo najdôležitejšou prioritou uvedenie nových produktov alebo služieb alebo ich vykonávanie efektívnym spôsobom. V takomto prostredí môžu byť dnešné vedomosti už zajtra zastaralé. A nielen to, často sa stáva, že náš minulý úspech sa stane našou budúcou pascou. Pre úspešné spoločnosti, poradcov a manažérov je ľahké predpokladať, že „vieme všetko“, ale veci sa stále menia. Podľa zistenia sme najzraniteľnejší vtedy, keď sme na vrchole, ale toto je práve čas, kedy sa musíme stať ešte aktívnejší a hľadať ďalšiu výzvu.
„Dnes sú vedomosti často najhodnotnejším tovarom v podnikaní a informovaní pracovníci sú často najhodnotnejším zdrojom. Vedomosti tvoria stále väčšiu časť ponuky na trhu a sú konkurenčnou výhodou.“ Davis a Botkin (1995, Príšera pod posteľou)
Ak pre väčšinu z nás sú vedomosti všetkým, čo máme, ako sa môžeme brániť tomu, aby sme sa jedného dňa nestali tovarom alebo zastaralou výhodou? Ako môžeme udržať krok s trhom a zabezpečiť, aby sme boli stále konkurencieschopní a žiadaní na trhu? Informačné obchodné prostredie spôsobilo, že mnohé organizácie sa stali učiacimi sa organizáciami. Základné dôvody, prečo sa organizácia musí učiť, možno zhrnúť nasledovne:
- stali sme sa informačnou spoločnosťou
- spoločnosti rýchlo rastú a rýchlo sa menia
- prostredie, v ktorom spoločnosti operujú, sa stále mení
- vedomosti sú naším najhodnotnejším zdrojom
- ľudia sú naším zdrojom hodnoty
- aby sme prežili a prekvitali, musíme sa učiť.
Keď akceptujeme tieto skutočnosti ako dané, vznikne otázka, ako možno toto všetko zmeniť na príležitosť a nakoniec aj konkurenčnú výhodu na trhu? Aké sú dimenzie, ktoré by mal človek zvážiť ako manažér a ako profesionál, ktorý vezme svoju kariéru do svojich vlastných rúk? Pozrime sa na každú z týchto dimenzií.
Vezmite kariéru do vlastných rúk
Práca v obchodnej firme bola spojená so stabilitou, pohodlím a možnosťou „poskytované všetkým“. Našťastie alebo bohužiaľ tieto časy pominuli. Je zrejmé, že lojalita k jednému zamestnávateľovi prudko klesá a zamestnanci sa stávajú stále lojálnejší ku svojej profesii než k spoločnosti, v ktorej pracujú. Zároveň sa lojalita a stabilita zamestnávateľa voči jeho zamestnancom stala vecou minulosti. Takýto posun v úlohách a postojoch si nevyhnutne vyžaduje zmenu v postojoch a správaní sa zamestnancov. Vyjadrime to jednoducho a predpokladajme, že to je všetko o vás - „Ja, Manažér, a.s.“.
* Buďte sám sebe podnikateľom - dokonca aj vo firemnom kontexte musíte sami seba považovať za samostatného podnikateľa, t.j. firmou s jedným akcionárom. Za posledné desaťročie sa stali módnymi termíny poverenie, decentralizácia, podnikateľský duch, riadenie podľa cieľov, pričom toto je len niekoľko z nich. Všetky sú však v skutočnosti len o jednej veci - prenos zodpovednosti až do srdca biznisu.
* “Ján Šikovný„ - alebo portfóliový prístup je ďalším významným posunom pri nahliadaní na kariéru a profesionálny život. Portfóliový prístup predpokladá, že náš príspevok a úspech závisí od nazbieraných skúseností - kľúčovej práce, štúdia, spoločenskej práce, atď. Znalosti, ktoré potrebujeme na zvládnutie nášho pracovného prostredia, sú oveľa širšie než tie, ktoré sú uvedené v popise našej práce. Aby sme obstáli v konkurencii v kontexte spoločnosti ako aj na vonkajšom trhu, už nestačí povedať “toto som nemal v popise práce„ - toto vám jednoducho nezíska žiaden kredit.
* Využite vaše vedomosti - staňte sa známymi ako zdroj výborných nápadov. Toto je veľmi jednoduchá ale často prehliadaná koncepcia. Mnohí ľudia si myslia, že ak vykonávajú dobrú prácu v ich vlastnej sfére, posunie ich to dopredu. Pravdou je to, že na pomalom trhu s prebytočnosťou, ktorá je každodennou skutočnosťou, sú práve ľudia s ideami tí, ktorí majú najväčšiu moc a vynikajú v konkurencii.
* Prosperujte v čase zmien - skúšajte stále vytvárať niečo nové a buďte pripravení na zmenu. Zmena je v poslednom čase na programe každého - zistilo sa, že zmena je jedinou istotou nášho života.
* Extra práca - získanie nových skúsenosti, pracujte pre zákazníka, učte na kurze. Krátko povedané, neobmedzujte sa na to, čo viete dnes - pamätajte si, že to, čo je našou najväčšou prednosťou dnes, je našou najväčšou slabosťou zajtra.
* Vedzte, ako pridáte hodnotu - toto je niečo, čo trh oceňuje. Nechajte trh, a nie vašu spoločnosť, aby určil vašu hodnotu. Vy musíte byť pripravený tak, aby ste jedného dňa neboli prekvapený.
* Staňte sa celoživotným žiakom - všetko je to o učení a o neustálom rozšírovaní vedomostí. Svet je stále prepletenejší sieťami a životná rýchlosť už nabrala inú dimenziu. Pokiaľ sa nebudete celý život učiť, stanete sa priemerným. Spýtajte sa sám seba, kto chce byť priemerným.
* Predajte akcie vo vašej firme - ponechajte si 51% podiel. Uvažovali ste niekedy o sebe ako o obchodnej firme s akciami a akcionármi? Pre väčšinu z nás bude pravdepodobne odpoveď na túto otázku znieť “nie - nie„. Ten, ktorý vlastní majoritný balík, má moc, prijíma rozhodnutia a určuje smer. Pokiaľ ide o naše životy a kariéry - dúfajme, že sme hlavný akcionár - čo samozrejme znamená nielen mať výhody ale aj zodpovednosť za takéto vlastníctvo. Toto neznamená, že by ste sa mali stať menej lojálny voči spoločnosti, v ktorej pracujete - toto jednoducho znamená riadiť svoj vlastný osud, čo vám zabezpečí schopnosť prekonať zmenu.
* Staňte sa žonglérom a riaďte si sám obe vaše kariéry - jednu v spoločnosti a jednu na trhu. Toto je jednoducho povedané, ale snáď je to jasné. Celoživotné učenie je možné len v širšom kontexte spoločnosti alebo trhu. Spoliehanie sa na jeden zdroj inšpirácie a informácií za účelom získania všetkých vedomostí, ktoré potrebujeme, nie je pravdepodobne najlepšou stratégiou. Prinajlepšom sa môže stať, že nakoniec prestaneme dostávať nové idey, čo veľmi rýchlo zničí našu konkurencieschopnosť.
Učenie je cesta, nie konečný cieľ
Rovnováha vo vzťahu spoločnosť-zamestnanec sa zmenila. Už nie je možné, aby zamestnanci očakávali, že sa budú učiť len tak, že sú niekde zamestnaní. Každý musí prevziať zodpovednosť za svoj vlastný vývoj v systéme, ktorý vedie spoločnosť - pravdou je, že spoločnosť ešte stále poskytuje niekoľko zdrojov, je to však skôr “švédsky stôl„, z ktorého si každý vyberie to, čo ho zaujíma. Iniciatívu preto musí vyvinúť každý z nás, ktorý je zamestnancom - nečakajte, že vás niekto obslúži pri stole!
MILENA IVANOVÁ, TMP Worldwide