Zmena zamestnania by nemala závisieť len od výšky príjmu alebo od zdanlivo dobrej pracovnej atmosféry.
„Vernosť je nedostatkom príležitostí“, hovorí jedno príslovie. Koľko príležitostí by sme však mali využiť alebo práve nevyužiť, aby sme nevyzerali ako takzvaný „JOBHOPPER“? Jedno je isté : Človek, ktorý príliš často strieda zamestnania, môže byť rýchlo označený nálepkou „nelojálny“. Hru s názvom „Zamestnávateľ-zmeň-sa!“ spravidla vyhráva tá spoločnosť, ktorá ponúkne najlepšie finančné ohodnotenie.
Lojality ubúda
Všeobecne sa dá povedať že lojality k zamestnávateľovi stále ubúda. Ľudia, ktorí dnes vstúpia do pracovného pomeru, zmenia svoje pracovné zaradenie asi tak 23 krát. Momentálne je trend zmeniť meno spoločnosti na vizitke v priebehu kariéry 7 krát. Existujú však aj kandidáti, ktorí sa už po 18 mesiacoch obzerajú po „novej pracovnej výzve“.
Len platom alebo zdanlivo priateľskou pracovnou atmosférou by sme sa nemali nechať ovplyvniť. Častá zmena zamestnania predstavuje určité riziko. Predovšetkým na klasickú otázku pri prijímacom rozhovore - Aké sú Vaše najväčšie pracovné úspechy - nevie väčšina jobbhopperov odpovedať. Čo by aj mali , veď za pol roka nič zvyčajne nerozhýbete.
Zmeny musia byť vždy opodstatnené. Platí argument že viac peňazí ale aj zodpovednosti sú prijateľné odôvodnenia. No plat sa tiež môže stať veľmi rýchlo kameňom úrazu. Ak niekto zarába milión korún ročne a zrazu akceptuje ponuku za 650.000, je to viac ako podozrivé. Všeobecne by mal človek vydržať v jednom zamestnaní najmenej dva roky. Jobbhopping sa však hodnotí pozitívne vtedy, ak ide o mladých pracovníkov. Od približne 40 rokov sa preferuje skôr pracovná kontinuita, a to aj z dôvodu vysokých nákladov na vzdelávanie pracovníkov.
Kedy sa stáva človek jobhopperom?
Tabuľka podľa ktorej sa môže jobhopper orientovať, ale aj tí, ktorí sa jobhoppermi stať nechcú je jednoduchá. Odporúča sa 20- až 29-ročným zotrvať v jednom zamestnaní jeden a pol až tri roky.
30- až 39-roční by mali zamestnanie zmeniť najneskôr po piatich rokoch.
40- až 49-roční po štyroch až ôsmych rokoch.
Zmena zamestnania by mala kariéru poháňať vpred.
Bez toho, aby kariéra napredovala, sa môže stať Jobhopping veľmi rýchlo osudným. Keď už sa to však stane, snažte sa z negatíva urobiť prednosť v podobe možnosti spoznať rozličné spôsoby práce a iné kultúry spoločností. Jednoducho byť prínosom pre nového zamestnávateľa.