Materiali Sonori/Wegart 2000
Ktovie, či sa meno Američana Charlesa Ivesa skloňuje v dejinách hudby pomerne zriedkavo len preto, že sa živil ako poisťovací agent. Jeho hudba má totiž znaky vizionárstva, čo ukazuje aj sonáta Concord. Pri virtuóznych pasážach jedného z ústredných Ivesových diel sa zapotí aj skúsenejší klavirista, Morozzi to však zvláda s prehľadom. Zaujímavé je pozorovať myslenie skladateľa: využíval hudbu minulosti, ale aj tú, ktorú počul okolo seba v roku 1915. Od nového spracovania Beethovenovho osudového motívu cez komplikované harmónie až po nečakanú ragtimovú vsuvku tu vidíme zárodky dnes obľúbeného miešania štýlov.
Arturo Stalteri: CoolAugustMoon, from the music of Brian Eno
Materiali Sonori/ Wegart 2000
Taliansky klavirista Arturo Stalteri hrá výber z hudby svojho obľúbenca Briana Ena. Hoci sa huslista Jon Rose o Enovi kedysi vyjadril, že „má dobrú promotion, ale slabé hudobné schopnosti“, skladby na tomto CD sú predsa len trochu viac ako len nenápadnou kulisou v duchu myšlienky „hudba ako prostredie“. Emocionálne nabité jednoduché motívy niekde pripomenú minimalizmus Philipa Glassa, inde počujeme, že z daždivej atmosféry Enových kusov nie náhodou úspešne čerpal aj jeho brat Roger.
Misha Alperin: At Home
ECM/Divyd 2000
Misha Alperin, klavirista pôvodom z Ukrajiny, vraví, že človek by asi nemal zostávať príliš často v jeho deväť metrov dlhej pracovni, situovanej v domčeku na jednom z nórskych fjordov. Má naňho totiž taký vplyv, že sa mu chce vždy z osamelosti plakať. Nevedno, prečo si Alperin jedného večera zapol magnetofón a pustil sa do nahrávania spontánnych improvizácií. Možno za to môže pracovňa, možno spomienky na odchod otca, výsledkom je však rozcítené, nostalgické preludovanie.
Pavel Fajt: Drum Trek
Indies Records 2001
Či sa nový album Pavla Fajta bude páčiť aj priaznivcom kapiel Dunaj alebo Pluto, nie je ľahké odhadnúť. Fajt sa teraz odhodlal vyjsť na trh s kožou sólistu naraz ovládajúceho najrozmanitejšie, avšak výlučne bicie nástroje. Proti istej jednotvárnosti rytmov postavil pestré zvukové farby - bicie sú zjavne všetko, na čo sa dá udierať a vydáva to zvuk. Hoci použitá elektronika trochu ochladzuje výsledok, Fajt je muzikantom, ktorý „umí“.
Fennesz: Live at the Revolver Club, Melbourne, Australia 3.02.00
Touch/Wegart 2000
Viedenčan Christian Fennesz ukazuje, aké možnosti má v súčasnosti hudobník, ak chce držať krok s dobou. Nástrojom dneška je notebook a materiálom nasamplované zvukové vzorky, nevyhnutným predpokladom zase schopnosť kombinovať zvuky v reálnom čase. Len vyše šestnásťminútový záznam živého vystúpenia (obsahujúci rôzne bzučania, cvrlikania, ale aj zlomky známej hudobnej reality) by možno niekto nazval experimentom, iný potravou pre otvorených poslucháčov hľadajúcich nové podnety.
SLÁVO KREKOVIČ
(Autor je šéfredaktor kultúrneho časopisu 3/4 revue)