Komárno 30. októbra (TASR) - Odbornú prednášku o spôsoboch odhalenia dyslexie a dysgrafie a následných terapiách si dnes vypočulo vyše šesťdesiat pedagógov a rodičov žiakov základných škôl z Komárňanského okresu. Podujatie zorganizovala regionálna organizácia Zväzu maďarských pedagógov na Slovensku s vedením Základnej školy (ZŠ) na Ul. Eötvösa v Komárne.
Riaditeľka odborného pedagogického zariadenia Mária Bárányová z maďarského mesta Oroszlány oboznámila pedagógov ZŠ I. a II. stupňa v Komárňanskom okrese so spôsobmi a prostriedkami napomáhajúcimi odhalenie porúch správania sa žiakov. Pozornosť zamerala na neklamné znaky dyslexie, nepochopenia zmyslu písaného slova a dysgrafie, zníženej schopnosti správne a dobre písať. Medzi ne patrí napríklad zlá orientácia v priestore, zamieňanie si písmen a čísiel, malá slovná zásoba, uzavretosť. Poruchy správania, ktoré môžu byť vrodené, alebo ich dieťa môže nadobudnúť počas svojho vývoja, si často rodičia aj učitelia zamieňajú s neposlušnosťou, lenivosťou, neochotou učiť sa. Dieťa je potom neustále kritizované, následkom čoho sa uzatvára do seba a jeho poruchy správania sa prehlbujú. Bárányová dnes v Komárne uviedla, že v Maďarsku je postihnutých dyslexiou alebo dysgrafiou dve až 15 percent detí. Riaditeľka ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským na Eötvösovej ulici v Komárne Zsuszanna Csintalanová pre TASR povedala, že bude prínosom, ak pedagóg rozlíši príčiny poruchy správania sa detí a to nielen počas vyučovacieho procesu, ale už aj pri zápise detí do prvého ročníka základnej školy. "Následná terapia, pri ktorej budú spolupracovať odborníci, učitelia a rodičia, môže významne pomôcť v ďalšom vývoji dieťaťa," uviedla Csintalanová.