BRATISLAVA - Zníženie základnej sadzby dane z pridanej hodnoty o tri percentá by potešilo slovenských surferov. Aj služby internetu sú totiž v súčasnosti zdaňované 23-percentnou DPH. Pre bežných zákazníkov, ktorí si nemôžu daň nárokovať od štátu, by sa tak mierne znížili ceny. Vyplýva to z prieskumu, ktorý zostavilo združenie Internet pre všetkých.
Ak parlament schváli vládny návrh, klesnú poplatky za pripojenie do internetu, ktoré sa platia Slovenským telekomunikáciám. Potvrdil to viceprezident spoločnosti pre komunikáciu Ján Kondáš. Cena hodinového pripojenia do internetu teraz stojí 29,52 koruny. Po znížení sadzby DPH by sa poplatok kozmeticky upravil na 28,80 koruny.
Zároveň by sa znížili aj poplatky, ktoré účtujú internetoví provideri. Podľa hovorkyne Slovenských telekomunikácií Gabriely Nemkyovej by sa zmena cien dotkla najmä bytových zákazníkov. „V praxi to predstavuje úsporu vo výške 2,5 percenta. Napríklad za službu, ktorá stala 123 korún s DPH, po znížení sadzby DPH zákazníci zaplatia 120 korún.
Zníženie cien potvrdili aj ostatní provideri. „V prípade zníženia sadzby sa znížia automaticky aj výsledne ceny služieb s DPH pre všetkým zákazníkov,“ povedal Roman Greguš, marketingový riaditeľ spoločnosti Slovanet/ViaPVT.
„Znamená to, že po znížení hornej hranice DPH budú fyzické osoby alebo spoločnosti, ktoré nie sú platcami DPH, platiť za dátové služby menej,“ povedal Braňo Pokrivčák, marketingový špecialista spoločnosti EuroTel.
Ceny by sa znížili aj za služby operátora Orange. „V prípade, že dôjde k schváleniu nižšej sadzby, bude sa to vzťahovať aj na služby našej spoločnosti,“ povedal hovorca Orange Slovensko Peter Tóth.
„Samozrejme, po zmene by sme účtovali nižšiu DPH. Či to bude znamenať úsporu, bude závisieť od toho, či zákazník je, alebo nie je platcom DPH,“ povedal Stanislav Molčan zo spoločnosti GTS.
Spoločnosť Euroweb udáva ceny bez DPH, nebude ich preto meniť. Konečná cena však o daň zvýšená je. „Ak sa zníži sadzba DPH, bude to pre koncového klienta znamenať zníženie ceny o túto výšku,“ konštatuje technický riaditeľ Eurowebu Peter Olajec. Ceny by znížila aj Nextra „Kedže na všetky služby, ktoré ponúkame, je uvalená 23-precentná DPH a tá sa znižuje, tak sa príslušne znížia aj ceny našich produktov,“ povedal Juraj Ďurov,“ marketingový riaditeľ spoločnosti Nextra. (tom)