
Milan Adamčiak: Trojrozmerná partitúra č. 3, 1969, tuš na papieri.
FOTO – ARCHÍV SNG
NITRA – Po tridsiatich rokoch od svojej samostatnej výstavy (Visual music, Bratislava 1971) sa v Nitrianskej galérii predstavuje výstavou Noty, punkty, línie, tvary polymúzický umelec-hudobník, muzikológ, výtvarník Milan Adamčiak (1946). V polovici šesťdesiatych rokov sa začal zaoberať experimentálnou hudbou. Jeho hudobné kreácie, ktoré vznikajú v súčinnosti s tendenciami viedenskej skupiny Wienergruppe, s hnutím fluxus a s hudbou Johna Cagea (s ktorým sa i stretol a spracoval jeho produkciu do grafickej partitúry), produkoval často v spolupráci s R. Cyprichom, neskôr v rámci hudobného alternatívneho zoskupenia Transmusic Company s Petrom Horváthom a s Michalom Murinom.
Vizual/izova/ná hudba či hudobné partitúry vychádzajú z poznania, že hudba a výtvarné umenie majú spoločné estetické výrazové charakteristiky, ktoré sa môžu vyjadriť vizuálnym spôsobom: lineárnosť, stúpanie, klesanie, pomlka, zosilnenie či opakovanie. Všetko vizuálne môže slúžiť ako podklad pre hudbu a každá hudba sa dá zaznamenať výtvarne.
Prezentácia tvorby autora v regionálnom teréne je významná. Aj tým, že Milan Adamčiak takmer dvadsať rokov svojej tvorby pôsobil ako alternatívny umelec a mnohí záujemcovia o výtvarné umenie sa s jeho tvorbou môžu stretnúť po prvý raz. Výstava, ako zdôrazňuje jej kurátor Richard Gregor, nie je retrospektívou, hoci sa snaží mapovať väčšinu iniciatív vznikajúcich od polovice šesťdesiatych rokov.
Adamčiakova výstava je po Petrovi Bartošovi a Manipulujúcom umení treťou výstavou v koncepcii domáceho kurátora R. Gregora, ktorá pomáha robiť prievan v recepčných zvyklostiach poväčšine klasických nitrianskych divákov.
EVA KAPSOVÁ
(Autorka je výtvarná teoretička)