Noty a línie Milana Adamčiaka

NITRA – Po tridsiatich rokoch od svojej samostatnej výstavy (Visual music, Bratislava 1971) sa v Nitrianskej galérii predstavuje výstavou Noty, punkty, línie, tvary polymúzický umelec-hudobník, muzikológ, výtvarník Milan Adamčiak (1946). V polovici


Milan Adamčiak: Trojrozmerná partitúra č. 3, 1969, tuš na papieri.

FOTO – ARCHÍV SNG

NITRA – Po tridsiatich rokoch od svojej samostatnej výstavy (Visual music, Bratislava 1971) sa v Nitrianskej galérii predstavuje výstavou Noty, punkty, línie, tvary polymúzický umelec-hudobník, muzikológ, výtvarník Milan Adamčiak (1946). V polovici šesťdesiatych rokov sa začal zaoberať experimentálnou hudbou. Jeho hudobné kreácie, ktoré vznikajú v súčinnosti s tendenciami viedenskej skupiny Wienergruppe, s hnutím fluxus a s hudbou Johna Cagea (s ktorým sa i stretol a spracoval jeho produkciu do grafickej partitúry), produkoval často v spolupráci s R. Cyprichom, neskôr v rámci hudobného alternatívneho zoskupenia Transmusic Company s Petrom Horváthom a s Michalom Murinom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vizual/izova/ná hudba či hudobné partitúry vychádzajú z poznania, že hudba a výtvarné umenie majú spoločné estetické výrazové charakteristiky, ktoré sa môžu vyjadriť vizuálnym spôsobom: lineárnosť, stúpanie, klesanie, pomlka, zosilnenie či opakovanie. Všetko vizuálne môže slúžiť ako podklad pre hudbu a každá hudba sa dá zaznamenať výtvarne.

Prezentácia tvorby autora v regionálnom teréne je významná. Aj tým, že Milan Adamčiak takmer dvadsať rokov svojej tvorby pôsobil ako alternatívny umelec a mnohí záujemcovia o výtvarné umenie sa s jeho tvorbou môžu stretnúť po prvý raz. Výstava, ako zdôrazňuje jej kurátor Richard Gregor, nie je retrospektívou, hoci sa snaží mapovať väčšinu iniciatív vznikajúcich od polovice šesťdesiatych rokov.

Adamčiakova výstava je po Petrovi Bartošovi a Manipulujúcom umení treťou výstavou v koncepcii domáceho kurátora R. Gregora, ktorá pomáha robiť prievan v recepčných zvyklostiach poväčšine klasických nitrianskych divákov.

SkryťVypnúť reklamu

EVA KAPSOVÁ

(Autorka je výtvarná teoretička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 515
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 938
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 002
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 232
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 236
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 193
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 989
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 355
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu