
Zvládať sebavedomých tínedžerov nie je jednoduché. Psychológovia učiteľom radia -problémy musíte podchytiť už v začiatku a nesmiete sa nechať žiakmi vykoľajiť. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
MODELOVÁ SITUÁCIA č. 1:
Trieda na strednom odbornom učilišti dostane nového učiteľa. Žiaci skúšajú, koľko si môžu dovoliť. Učiteľ vyvolá žiaka, ktorý takmer nič nevie. Dostane štvorku, to sa mu však nepáči a začne si dovoľovať. Zahundre nezrozumiteľnú nadávku a nahnevane si sadne do lavice. Večer učiteľa náhodne stretne a spolu so svojimi parťákmi si neodpustí ešte horšie nadávky na jeho adresu.
Ako sa má učiteľ zachovať, aby takejto situácii predišiel? Žiaci si predsa nemôžu diktovať, aké chcú mať známky. Ako má reagovať, keď mu žiak nadáva mimo budovy školy?
Mgr. MÁRIA ŠIMČÁKOVÁ, školská psychologička na ZŠ a Gymnáziu Jelačičova, Bratislava: „Tak ako každý človek aj učiteľ má právo, aby nehanobili jeho meno a aby k nemu žiaci nepristupovali takto hanlivo.
Myslím si, že najlepšie je podobnej situácii predísť. Je veľmi dôležité, aby učiteľ vždy, keď dáva dobrú známku, pred triedou povedal za čo, a ak dáva zlú známku, jasne vysvetlil prečo. Tým jednoducho nepustí žiaka do takejto reakcie. Nech sa ho hneď po známkovaní opýta: „Bol si naučený? Ak mi dokážeš, že to vieš, ja ti dám šancu, známku opravím.“
Je dobré, ak učiteľ získa aj spoluprácu triedy, napríklad slovami: „Zdá sa vám, že vedel tú látku? Ako by ste ho ohodnotili vy?“ Keď vyvolá troch žiakov a trieda povie - tento to vedel na jednotku, tento vôbec, tak niet o čom diskutovať.
Druhá vec je, aby to nebola známka za trest. Ak žiak na hodinách často vyrušuje a učiteľ ho vyvolá a dá mu štvorku, je to niečo za niečo. Je jasné, že vtedy žiak bude mať k tej štvorke komentáre, lebo bude mať pocit, že ju dostal neoprávnene. Ak sa rozbehne niečo také, že učiteľ ubližuje žiakovi touto metódou a žiak mu to spätne opláca, nikam sa nedostanú. Je na učiteľovi, aby dal známku, ale musí ju vedieť odôvodniť pred riaditeľom, triedou, ale i zákonným zástupcom žiaka.
Ak sa situácia často opakuje, v rámci štruktúry má učiteľ ďalšiu možnosť. Veď ak sa niečo stane dieťaťu, rodič príde do školy a rieši to s vedením. To isté môže urobiť učiteľ. Učiteľ môže žiaka predvolať k riaditeľovi školy a tam si pred nezainteresovanou osobou môžu vydiskutovať, prečo sa to vlastne stalo. A určite si k tomu treba prizvať aj rodiča.
Ak sa učiteľ stretne s nadávkami na svoju adresu po vyučovaní, tak ako každý dospelý človek aj on má na svojej strane právo, ktoré naozaj nedovoľuje, aby mu niekto šliapal na česť. Aj túto situáciu by mal riešiť. Ako som však už spomenula, najlepšie je podobným problémom predísť a vyriešiť ich hneď v zárodku.“