Pozvanie na festival komornej hudby prišlo na skromnej, ale výstižnej programovej pohľadnici. Festival Konvergencie, ktorý sa konal v Bratislave v dňoch 21. až 24. júna, ohlasoval kvalitných hostí: britského violončelistu Roberta Cohena, rakúskeho huslistu Benjamina Schmida a domácich koncertných umelcov. Početné publikum, vrátane mnohých študentov, svedčilo o profesionálne zvládnutej príprave.
Podľa vzoru svojho pedagóga a priateľa Roberta Cohena založil Jozef Lupták festival Konvergencie. Názvom sa hlási k mottu, ale i k legende šesťdesiatych rokov, klaviristovi Mariánovi Vargovi a jeho Collegiu musicum. Ak v predošlých rokoch odznelo sporadicky niekoľko koncertov a vlani tri, tento ročník bol uceleným projektom, ktorý predbehol všetky očakávania.
Umelecký riaditeľ Jozef Lupták je obklopený koncertnými umelcami, ktorí majú rovnako ako on medzinárodné skúsenosti, najmä vynikajúcimi klaviristami Mikulášom a Eleonórou Škutovcami a klarinetistom Ronaldom Šebestom. Prvým pozitívom Konvergencií je ideálna ponuka programu, ktorý nie je na Slovensku bežne ponúkaný, hoci patrí ku kmeňovému repertoáru svetovej komornej hudby a zahŕňa klasickú hudbu, hudbu súčasnosti (vlani vznikli na objednávku festivalu aj dve nové diela), džezovú hudbu a improvizáciu.
Festival bol oživený výtvarne - tentoraz obrazmi a sochami Ivana Pavleho. Obnovuje tradíciu domácich koncertov v interiéroch starej Bratislavy. Novinkou je aj tvorba a využitie variabilných komorných zoskupení. Radosť z hry majú umelci aj publikum, ktoré je svedkom vzniku nevšedných formácií, napríklad pri interpretácii Schubertovho Sláčikového kvinteta C dur na megakoncerte v Moyzesovej sieni.
Priestor dostali avantgardné diela šesťdesiatych rokov - Kolmana, Ligetiho, či klasikov dvadsiateho storočia, džezový koncert, improvizácie dvojice Lupták a Varga, ale aj diela rýdzich klasikov Beethovena a Schuberta. Zrodil sa najatraktívnejší hudobný festival na Slovensku, mimoriadny projekt s jasnou koncepciou, niečo, čo na Slovensku chýbalo.
VIERA POLAKOVIČOVÁ
(Autorka je hudobná kritička)