Programové vyhlásenie chvália aj kritizujú

Názory na programové vyhlásenie vlády v oblasti školstva sa rozchádzajú. Kým pravicové strany a odborníci v nich ho považujú za dobré, opozícia a ľavicové strany ho poriadne kritizujú. Čo sa odborníkom páči a nepáči na programovom vyhlásení vlády?

Prof. PhDr. MIRON ZELINA, dekan Pedagogickej fakulty UK a spoluator Milénia: „Programové vyhlásenie som si ešte podrobne neprečítal, ale z toho, čo som počul, som veľmi rád, že doň zapracovali aj Milénium. Teší ma aj to, že sa bude robiť nový školský zákon. Ten, ktorý mal byť schválený, bol už štvrtou verziou, a ja som bol proti nej. Pred pár dňami som sa pýtal na ministerstve, či už je určená komisia na tvorbu nového zákona, a mrzí ma, že ešte nie. Už je rok po tom, čo sa schválilo Milénium, a nič sa nerobí.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

RNDr. KAROL KORINTUŠ, riaditeľ Gymnázia v Dubnici nad Váhom: „Razantná reforma školstva je nevyhnutná, ak nechceme byť svedkami jeho nedôstojného pádu úplne na dno. Štát má legislatívne zabezpečiť normatívne financovanie výchovy a vzdelávania a zároveň musí umožniť školám získavať ďalšie peniaze doplnkovými vzdelávacími službami. Všetky politické zoskupenia tvrdia, že investície do vzdelania sú najlepšou investíciou. Ale zároveň sú mnohí zhrození, keď sa hovorí, že študent by mal na študijné náklady prispievať. Keď chcem investovať do kvality svojho cestovania, kúpim si bezpečnejšie i keď drahšie auto a som ochotný ho postupne splácať. A keď to pre mňa podstatné nie je, kúpim si ojazdeného Trabanta.

Najväčší prínos vládneho programu v oblasti školstva vidím v tom, že dáva každému šancu vnímať vzdelanie ako určitú službu, o ktorú mám väčší či menší záujem. A sám sa rozhodnem, akú kvalitu si ‘kupujem‘. Lebo aj takzvané bezplatné školstvo sme všetci zaplatili veľmi draho z našich daní.“

SkryťVypnúť reklamu

BARBORA VAJNEROVÁ, bývalá expertka IVO v oblasti školstva: „V programe sa nesporne objavujú posuny správnym smerom - presun kompetencií, zrovnoprávnenie škôl bez ohľadu na zriaďovateľa, diferencované hodnotenie učiteľov, štandardizácia výstupov, zavedenie štandardnej maturity, monitorovanie výstupov z prvého a druhého stupňa základných škôl, presun kompetencií v oblasti podporných školských služieb.

Nie je v ňom však ani zmienka o zmene prípravy budúcich pedagógov smerom k tvorivému učeniu, alebo o skvalitnení odbornej stránky stredného odborného školstva. A čo sa týka vysokoškolského vzdelávania - dúfam, že ak vysoké školy začnú prijímať študentov bez pohovorov, nezažijeme to, čo v iných krajinách - aulu plnú študentov, ktorých daný odbor nezaujíma, ale aspoň nie sú nezamestnaní.“

SkryťVypnúť reklamu

ANDREJ SALNER, analytik SGI - Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť: „Vláda školy neriadi. Rozsiahle zmeny, ktoré sľubuje programové vyhlásenie, môže teda napĺňať najmä nepriamymi nástrojmi. Čo najrýchlejšie musí dosiahnuť také nastavenie motivačných nástrojov pre školy na všetkých úrovniach, aby sa odmeňovala kvalita. Jedným z problémov je, že dnes ešte nevieme rozmeniť na drobné, čo vlastne kvalita znamená - neexistuje zhoda na ukazovateľoch pre porovnávanie vzdelávacích výsledkov jednotlivých škôl. Prvým krokom by teda malo byť veľmi jasné definovanie toho, čo vlastne majú školy dosahovať a prijatie legislatívnych zmien (úprava normatívov v regionálnom školstve a mechanizmov financovania vysokých škôl) motivujúcich školy na dosahovanie týchto cieľov. Vysoko hodnotím vôľu výrazne posilniť voľnosť škôl aj v metodickej oblasti. O to dôležitejšie však je vytvorenie jednotných štandardov, podľa ktorých bude možné kontrolovať, či školy získanú voľnosť využívajú pre dobro veci.

SkryťVypnúť reklamu

Tento ambiciózny program však neobsahuje prakticky žiadne merateľné ukazovatele, o štyri roky sa nám preto bude veľmi ťažko diskutovať, či a čo sa vláde v tejto oblasti skutočne podarilo splniť. Pri niektorých cieľoch, ktorých plnenie je kontrolovateľné - napríklad ambície postupne zrušiť prijímačky či zvýšiť podiel prostriedkov na vzdelávanie na úroveň EÚ - sa mi zdá, že sú len ťažko splniteľné, najmä preto, že programové vyhlásenie nehovorí skoro nič o tom, ako sa majú dosiahnuť.“

(sr, gal)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 838
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 071
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 050
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 484
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 749
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 754
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 512
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 284
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu