Sú filmy, pri ktorých sa vám s rozvíjajúcim sa dejom vnucuje pocit, že scenár sa len preto nestal námetom niektorej zo sériovo vyrábaných televíznych romancí, že autorovi a režisérovi sa nejakým zázrakom podarilo nadchnúť pre túto látku jednu či viaceré hviezdne filmové tváre. Presne takým filmom je Hore a dole.
Ben Affleck je tu úspešný, žoviálny, mierne ľahkomyseľný Buddy, jednoducho kamarát, čo si užíva život a považuje sa za lámača sŕdc, pred ktorým nie je žiadna žena v bezpečí. Gwyneth Paltrowová je zasa mladá vdova Abby: čistá dobromyseľná žienka – skrz jej lásku sa ľahkovážnemu mužskému hrdinovi dostane osvietenia.
Ich cesty sa skrížia po tom, čo sa Buddy náhodou na letisku zoznámi s Abbyiným manželom Gregom, daruje mu svoju letenku, lebo má práve chuť ísť radšej do postele s peknou blondínkou. Lenže kým sa Buddy vznáša v siedmom nebi v náručí blondínky, lietadlo s Gregom havaruje.
Úbohého poživačníka prepadnú pocity viny – veď ktosi iný zahynul namiesto neho. Ku všetkému práve jeho agentúra dostane objednávku urobiť návrhy na smútočné oznámenia. Tu sa režisér Don Roos chopí šance spustiť pokryteckú tirádu proti reklamnej brandži, ktorá ide z tragédie vyžmýkať nákladnú sentimentálnu kampaň. Roos pritom nerobí nič iné: z katastrofy si urobil efektný štart sentimentálnej love story.
Buddy teda utápa depresie v dobrej whisky, kým neskončí v protialkoholickej liečebni a keď ho prepustia, vydá sa hľadať manželku toho muža, ktorému nechtiac spôsobil smrť.
Tí dvaja sa, pochopiteľne, do seba zamilujú, a potom sa toho už veľa neudeje. Deti ho ľúbia, ako keby ani nikdy nemali iného otca, a ani objav, že Buddy ho vmanévroval do nešťastného lietadla, nevyvolá žiadne veľké komplikácie. Všetky konflikty sa tu podobne ako v televíznych seriáloch najskôr veľkým pátosom rozohrajú, aby sa vzápätí hneď aj bleskovo vyriešili.
Asi najpríšernejšie je záverečné morálne vyrovnanie sa Buddyho s Abby pred húfom kamier a diktafónov. Keby aspoň medzi ním a ňou čosi iskrilo, dali by sa ostatné falošné tóny možno tolerovať. Lenže ušľachtilá Abby a pseudošarmantný Buddy na ceste k prerodu sú spolu celkom beznádejný pár.
Film Hore a dole napriek všetkému celkom iste vojde do dejín: ako prvý film, ktorý sa prenášal digitálne ako televízne vysielanie satelitom priamo do špeciálne vybavených amerických kín. Filmové kópie, či už na celuloide, alebo v digitálnej podobe, tým pádom vymiznú z kinosál.
Ben Affleck pri premiére 14. novembra 2000 vhodil spolu so zástupcami firiem Miramax, Disney, Boeing a AMC, siete amerických kín, do koša celuloidové pásy. Je to hlúposť či cynická nenásytnosť, takto oslavovať koniec kina, ako sme ho doteraz poznali?
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je prekladateľ, redaktor agentúry DPA)