
Posádka jachty OneWorld Challenger zo Seattlu sťahuje spinaker v zálive Hauraki pri Auclande na Novom Zélande. V týchto dňoch bojuje o postup na Americký pohár, zároveň však čelí protestom tímov Dennis Conner z New Yorku a Prada z Milána , ktoré ho obviňujú zo špionáže. FOTO – ČTK/AP
Nie je veľa športov, ktorým sú Francúzi ochotní venovať svoju pozornosť.
Istému privilégiu sa teší futbal, rugby, v čase Roland Garros tenis, dostihy
a formula 1. Osobitné postavenie má jachting – najmä v týchto dňoch.
Pred týždňom prišli do cieľa prví skipperi súťažiaci na tradičnej Route du Rhum – Rumovej ceste. Bilancovanie francúzskeho jachtárskeho sviatku sa ešte neskončilo, a médiá už obracajú pozornosť na inú udalosť. Kvalifikačné kolá najprestížnejšej súťaže America‘s Cup, ktorá vyvrcholí v januári,
sprevádza staronový škandál. Newyorská posádka OneWorld Challenger je obvinená zo špionáže.
Francúzsky skipper Michel Desjoyeaux rád cituje filozofa Platóna: „Sú tri skupiny ľudí. Prvú tvoria živí ľudia, druhú mŕtvi a do tretej treba zaradiť tých, ktorí sa vydávajú na more.“ Zároveň však dodáva, že vie celkom dobre zladiť svoju vášeň pre navigovanie s láskou k životu. Jachtári sa na more vydávajú za zábavou, oddychom, adrenalínovými momentmi i chvíľami samoty. Profesionálni navigátori, ktorí svoje schopnosti testujú v súťažiach, svoje emocionálne stavy ani nevedia opísať.
Rumová cesta je jedným z najobľúbenejších súbojov jednotlivcov. Skipper je na lodi sám a kým príde do cieľa, musí sa vyrovnávať s veľkým tlakom. Cíti zodpovednosť za tím, ktorý okolo neho pracuje (od manažára po architekta lode), a zvedavosť verejnosti, sledujúcej, ako bojuje so súpermi a prírodnými živlami. Niekoľko dní sú pretekári odkázaní len sami na seba. Technika im, samozrejme, umožňuje udržiavať kontakt s tímom a mať vďaka vysielačke, internetu a satelitu všetky potrebné informácie, rozhodovať a konať však za nich nikto iný nemôže. Musia vedieť, kedy využiť vietor, kedy sa mu radšej vyhnúť, predvídať počasie, správne a rýchlo vymeniť plachty, podľa toho, čo si vyžaduje situácia.
Príliš nebezpečné?
Na štart v Saint Malo sa tento rok postavilo 59 skipperov. Väčšina sa plavila na klasických jachtách, len osemnásti súťažili na viactrupových lodiach. Práve táto kategória sa skončila fiaskom, do cieľa vo Francúzskych Antilách prišli len traja, pätnásti sa stali obeťou búrky, drobných porúch alebo vlastnej nerozvážnosti či nepozornosti.
Švajčiar Steve Ravussin, ktorý patril medzi favoritov, musel súťaž opustiť tesne pred cieľom: „Taký je život. Už si konečne musím uvedomiť, že preteky sa končia až vtedy, keď prídem do cieľa. Prirýchlo som začal byť s výkonom spokojný. Nastala nepredvídaná zmena počasia, a ja, blbec, som zaspal!“
Iní skipperi zase priznali, že sa nechali uniesť rýchlosťou, ktorú sa im podarilo dosiahnuť, a menej mysleli na bezpečnosť. Tu niekde vidia aj príčinu, prečo prišla do cieľa prvá (po 13 dňoch) práve Ellen MacArthurová na jednotrupovej lodi. Nemožno ju síce považovať za absolútnu víťazku, lebo viactrupové lode zo Saint Malo vyštartovali až o deň neskôr, jej kolegovia sa však vyjadrovali veľmi uznanlivo a tvrdili, že za jej úspechom musí byť čosi, čo oni nemajú. Zhodli sa na tom, že loď to zrejme nebude.
Ellen za svoj úspech vďačí najmä svojej disciplinovanosti a ochote každé štyri hodiny sledovať a počúvať nahlasované pozície. Nie vždy je pre ňu prvoradá rýchlosť, nestráca čas a hneď na svojom stroji odstraňuje poruchy a problémy. Všetko musí vždy fungovať na sto percent.
Hromadné vyradenie lodí rozpútalo diskusiu, či nie sú sólo súťaže na otvorenom mori príliš nebezpečné. Ich história je dlhá, a nie vždy sa zaobišli bez ľudských obetí. Námorníci ich však považujú za prejav najväčšieho umenia a nechcú sa ich vzdať.
Tímy na súde
Osobitnou kapitolou sú súťaže posádok. Najprestížnejšou z nich je Americký pohár. Táto cesta okolo sveta dostala meno podľa prvých víťazov – amerického tímu. Dlho sa organizoval v Amerike a jej favoritmi bývali domáci. Nedávno sa však situácia zmenila. Prím hrajú Novozélanďania, ktorí sú zároveň organizátormi.
Pre námorníkov znamená America‘s Cup to, čo pre futbalistov majstrovstvá sveta. Jeho štruktúra je však trochu odlišná. Víťaz predchádzajúceho ročníka čaká na svojho vyzývateľa – ten vyjde z dlhotrvajúcich vyraďovacích kôl súťaže Louis Vuitton Cup (v každom kole sú proti sebe postavené dva tímy). Dnes, keď sa súťaž dostala do štvrťfinále, prepukla menšia aféra. Za „America‘s Cup Gate“ sa skrýva boj o čistotu pravidiel, fair play a, samozrejme, peniaze.
Aj tímy, podobne ako jednotlivci, bojujú pod značkou svojho sponzora. Ten vráža do tejto zábavy milióny a preto neraz rozpútava boj o najlepších ľudí. Tímy Dennis Conner z New Yorku a Prada z Milána žiadajú, aby tím OneWorld zo Seattlu vylúčili zo súťaže. Už v auguste bol totiž OneWorld obvinený z neoprávneného použitia dôverných informácií iného tímu, konkrétne tímu New Zeland.
Pretekári Davidson a Reeves opustili v roku 2000 Kiwi tím, nechali sa zlákať do reorganizujúceho sa OneWorldu. Obaja za to dostali 1,5 milióna dolárov a výhodnú zmluvu na tri roky. Na súde ich však obvinili z porušenia klauzuly dôvernosti a predaja konštrukčných plánov bývalého zamestnávateľa. Previnilec skončil s peňažnou pokutou a na kauzu sa rýchlo zabudlo.
Proti OneWorldu nastúpil vo štvrťfinále tím Dennis Conner len s veľkým sebazaprením. Newyorský tím tento súboj odmietal, ale nechcel Americký pohár ohroziť.
Najväčšie súťaže tímov:
America‘s Cup
Volvo Ocean Race
Sydney Hobart
Prestížne súťaže jednotlivcov:
La route du Rhum
World Alone
Ostar
Transat
Vendée Globe
Le Trophée Jules Verne
Na Slovensku sa organizujú Medzinárodné majstrovstvá SR v námorných plachetniciach