klesajú celkové výdavky firiem na marketing a propagáciu. Znížil sa počet podujatí veľtrhov a výstav, z organizátorov sú obchodné spoločnosti ako každá iná, pričom ich tovarom je výstavná plocha a služby. Nedostatok finančných prostriedkov sa nedarí vyriešiť, nakoľko žiadny významný zahraničný investor neprejavil záujem vstúpiť na slovenský trh, príp. zapojiť sa do medzinárodného reťazca výstavníckých spoločností.
Pritom minimálne dve slovenské spoločnosti disponujú dostatočne vybaveným vystavovateľ-ským areálom s infraštruktúrou na slušnej úrovni. Je to snáď len ďalší dôkaz neutešiteľného stavu v slovenskom výstavníctve? V tejto situácii sa výstavníctvu dostáva stále menej pozornosti aj zo strany vystavovateľov, ktorí na základe predchádzajúcich negatívnych skúseností nie sú ochotní investovať do svojej prezentácie na výstavách a uprednostnia radšej inú formu oslovenia, či už širokej verejnosti alebo odborných kruhov.
České výstavníctvo sa pripravuje na konkurenciu v EÚ
Po rozdelení republiky sa významná česko-slovenská značka brnenského výstaviska (BVV) stala definitívne minulosťou. Jej ďalší vývoj sa však diametrálne odlišoval od toho slovenského.
Významným medzníkom sa stal 1. november 2001 kedy prebehla fúzia dvoch akciových spoločností Brnenské veletrhy a výstavy so spoločnosťou Veletrhy Brno. Brnenské veletrhy a výstavy vznikla pri privatizácii v roku 1993, keď si 70 percent rozdelili individuálni akcionári a finančná spoločnosť Finop Holding, a.s.. V roku 1998 vstúpila do spoločnosti nemecká veľtrhová správa Messe Düsseldorf odkúpením 73 percent akcií. Tá však už pri tomto kontrakte oznámila svoj úmysel, podľa ktorého sa má stať majoritným vlastníkom výstavného areálu a spoločnosti mesto Brno.
Podľa skúseností z európskych veľtrhových centier teda bola mestom založená spoločnosť Veletrhy Brno. Po zlúčení oboch spoločností má v nástupníckej akciovke Veletrhy Brno mesto 35,9 percenta a Messe Düsseldorf 64,12 percenta akcií. Aktivity brnenského veľtrhového areálu pokrývajú v súčasnosti asi polovicu výstavníckého trhu v ČR. Aj v spoločnosti Messe Düsseldorf vlastní viac než 50 percent mesto Düsseldorf. Spolupráca Brnenských veletrhov a výstav spočíva hlavne v nábore českých a nemeckých vystavovateľov a návštevníkov na veletrhy organizované v Düsseldorfe a Brne.
Prognózy veľtrhového odvetvia
Počet nemeckých vystavovateľov za prvú polovicu tohto roku poklesol o 2,1 percenta, počet návštevníkov o 4,9 percenta a prenajatých plôch o 1,4 percenta. Na medzinárodnej konferencii „Pozícia veľtrhov“ konanej pri príležitosti medzinárodného veľtrhu informačných a komunikačných technológií INVEX 2002 v dňoch 7.-11.októbra na výstavisku v Brne to potvrdil údajmi predstaviteľ Asociácie nemeckého výstavného priemyslu. Napriek tomu výdavky nemeckých vystavovateľov počítajú na roky 2002/2003 so zvýšením pre rozpočet na účasť na veľtrhoch doma i v zahraničí o dve percentá. Skončili teda zlaté deväťdesiate roky výstavníctva, ale veľtrhy sú stále považované za najúčinnejší komunikačný nástroj po osobnom predaji.
V dobe rastúcich nárokov a klesajúcich budgetov budú veľtrhové správy nútené využiť všetok svoj potenciál, aby si udržali svoju pozíciu. Budúcnosť majú predovšetkým špecializované veľtrhy s vysokou účasťou odborníkov. Zo strany organizátorov je dôležité zaistiť full servis, využívať možnosti internetu a ďalších ICT, aktívne vytvárať priateľskú atmosféru a predovšetkým dôsledne auditovať všetky ukazovatele, ktoré firmám pomôžu posúdiť efektivitu ich účasti.
Autor: BEATA PLACHÁ