Výstavníctvo na Slovensku a blízkych susedov

Slovenské výstavníctvo prešlo za posledné desaťročie revolučným vývojom od štátom dotovaných firiem, ktoré mali za úlohu propagovanie socialistického priemyslu, po súkromné spoločnosti bičované trhovým hospodárstvom. V dobe dnešnej hospodárskej stagnácie

klesajú celkové výdavky firiem na marketing a propagáciu. Znížil sa počet podujatí veľtrhov a výstav, z organizátorov sú obchodné spoločnosti ako každá iná, pričom ich tovarom je výstavná plocha a služby. Nedostatok finančných prostriedkov sa nedarí vyriešiť, nakoľko žiadny významný zahraničný investor neprejavil záujem vstúpiť na slovenský trh, príp. zapojiť sa do medzinárodného reťazca výstavníckých spoločností.

Pritom minimálne dve slovenské spoločnosti disponujú dostatočne vybaveným vystavovateľ-ským areálom s infraštruktúrou na slušnej úrovni. Je to snáď len ďalší dôkaz neutešiteľného stavu v slovenskom výstavníctve? V tejto situácii sa výstavníctvu dostáva stále menej pozornosti aj zo strany vystavovateľov, ktorí na základe predchádzajúcich negatívnych skúseností nie sú ochotní investovať do svojej prezentácie na výstavách a uprednostnia radšej inú formu oslovenia, či už širokej verejnosti alebo odborných kruhov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

České výstavníctvo sa pripravuje na konkurenciu v EÚ

Po rozdelení republiky sa významná česko-slovenská značka brnenského výstaviska (BVV) stala definitívne minulosťou. Jej ďalší vývoj sa však diametrálne odlišoval od toho slovenského.

Významným medzníkom sa stal 1. november 2001 kedy prebehla fúzia dvoch akciových spoločností Brnenské veletrhy a výstavy so spoločnosťou Veletrhy Brno. Brnenské veletrhy a výstavy vznikla pri privatizácii v roku 1993, keď si 70 percent rozdelili individuálni akcionári a finančná spoločnosť Finop Holding, a.s.. V roku 1998 vstúpila do spoločnosti nemecká veľtrhová správa Messe Düsseldorf odkúpením 73 percent akcií. Tá však už pri tomto kontrakte oznámila svoj úmysel, podľa ktorého sa má stať majoritným vlastníkom výstavného areálu a spoločnosti mesto Brno.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa skúseností z európskych veľtrhových centier teda bola mestom založená spoločnosť Veletrhy Brno. Po zlúčení oboch spoločností má v nástupníckej akciovke Veletrhy Brno mesto 35,9 percenta a Messe Düsseldorf 64,12 percenta akcií. Aktivity brnenského veľtrhového areálu pokrývajú v súčasnosti asi polovicu výstavníckého trhu v ČR. Aj v spoločnosti Messe Düsseldorf vlastní viac než 50 percent mesto Düsseldorf. Spolupráca Brnenských veletrhov a výstav spočíva hlavne v nábore českých a nemeckých vystavovateľov a návštevníkov na veletrhy organizované v Düsseldorfe a Brne.

Prognózy veľtrhového odvetvia

Počet nemeckých vystavovateľov za prvú polovicu tohto roku poklesol o 2,1 percenta, počet návštevníkov o 4,9 percenta a prenajatých plôch o 1,4 percenta. Na medzinárodnej konferencii „Pozícia veľtrhov“ konanej pri príležitosti medzinárodného veľtrhu informačných a komunikačných technológií INVEX 2002 v dňoch 7.-11.októbra na výstavisku v Brne to potvrdil údajmi predstaviteľ Asociácie nemeckého výstavného priemyslu. Napriek tomu výdavky nemeckých vystavovateľov počítajú na roky 2002/2003 so zvýšením pre rozpočet na účasť na veľtrhoch doma i v zahraničí o dve percentá. Skončili teda zlaté deväťdesiate roky výstavníctva, ale veľtrhy sú stále považované za najúčinnejší komunikačný nástroj po osobnom predaji.

SkryťVypnúť reklamu

V dobe rastúcich nárokov a klesajúcich budgetov budú veľtrhové správy nútené využiť všetok svoj potenciál, aby si udržali svoju pozíciu. Budúcnosť majú predovšetkým špecializované veľtrhy s vysokou účasťou odborníkov. Zo strany organizátorov je dôležité zaistiť full servis, využívať možnosti internetu a ďalších ICT, aktívne vytvárať priateľskú atmosféru a predovšetkým dôsledne auditovať všetky ukazovatele, ktoré firmám pomôžu posúdiť efektivitu ich účasti.

Autor: BEATA PLACHÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 872
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 193
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 531
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 514
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu