
Britskí učitelia na hodine hudobnej výchovy, ZŠ Košická - žiaci si pomocou počítača tvoria vlastné melódie.
FOTO – AUTORKA
Desať učiteľov z Veľkej Británie sa prišlo na Slovensko učiť, ako skvalitniť systém výučby v problémových oblastiach britského základného školstva. Zaujímali ich najmä výborné výsledky našich žiakov v matematike a dobrá disciplína na školách. Išlo o prvú takúto návštevu britských učiteľov. Pri uvítaní na ministerstve školstva preto nezabudli dodať, že určite nebola poslednou. „Chceli by sme, aby sme svojou návštevou otvorili cestu aj pre iných učiteľov z Británie.“
V rámci týždňového programu absolvovali návštevy piatich slovenských škôl – ZŠ Košická, ZŠ Lachova a ZŠ Majerníkova v Bratislave, ZŠ v Bojničkách a ZŠ v Mani. Na každej návšteve školy absolvovali aspoň tri vyučovacie hodiny a viac ako hodinu diskutovali s pedagógmi školy.
Zaujímalo ich veľa vecí – napríklad aj to, či počítače, na ktorých sa učili deti na ZŠ Košická, používajú bežne aj na ostatných vyučovacích hodinách. „U nás totiž počítače na školách ešte len zavádzajú,“ podotkla Donna Khumalová. Veľmi chválili hodinu hravej matematiky: „Bolo to excelentné!“ nadchýnala sa Christina Rossiterová.
Britských učiteľov slovenské školy nadchli – híkali nad krásnym písmom žiakov, nad úpravami ich zošitov, nad pomôckami, ktoré učitelia vymysleli. Páčilo sa im aj, že žiaci s učiteľmi aktívne spolupracovali. Zástupcov ministerstva školstva to trochu zaskočilo.
Vysvetlenie vidia v tom, že Slovensko nie je v západnej Európe veľmi známe a „učitelia sami priznali, že nevedeli, do čoho idú. Zrejme očakávali menej vyspelú krajinu,“ myslí si Viera Rosinová zo sekcie základných škôl ministerstva školstva.
Hoci sa na záverečnom hodnotení návštevy britskí učitelia zhodli, že slovenské školy sú podobné anglickým, nezabudli pripomenúť, že na každej z nich našli niečo, čo chcú použiť vo vlastnej výučbe. Prefotili si pracovné zošity žiakov, odniesli pomôcky, ktoré chcú dať v Anglicku vyrobiť.
„O našich učiteľoch sa vyjadrovali v superlatívoch a pritom im predviedli len svoju každodennú prácu,“ uzatvára Viera Rosinová. Podľa nej z toho pre nich vyplýva jedno: „Učitelia, hlavy hore! Svoju prácu robíte veľmi dobre, len v nej pokračujte.“
(sr)