Novým šéfom Železničnej spoločnosti sa stal Pavol Kužma. Zvíťazil vo výberovom konaní, ktoré vyhlásilo ministerstvo dopravy ako hlavný akcionár železníc. Okrem neho boli vybraní aj ďalší štyria členovia predstavenstva.
Kužma nie je na železnici nováčikom. Doteraz pôsobil v Železničnej spoločnosti ako člen predstavenstva. Staronovými členmi predstavenstva sú aj premiérov brat Miroslav Dzurinda a riaditeľ divízie nákladnej dopravy Jozef Šimlovič.
Ďalším členom nového predstavenstva je Pavol Gábor, ktorý spolu s Kužmom a Šimlovičom pôsobil predtým ako nastúpili k železnici vo firme EU-RAIL Slovakia. Jediným novým členom predstavenstva, ktorý zároveň nepodnikal s Kužmom v jednej firme, je len Vladimír Ľupták.
Už minulý štvrtok prebehli nominácie aj do dozornej rady Železničnej spoločnosti. Jej novým predsedom je štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný. Za členov dozornej rady boli vymenovaní Ladislav Saxa, Ondrej Matej, Oszkár Világi, Ján Grieč, Jozef Schmidt a Imrich Sloboda.
Železničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje prepravu po železnici vznikla v januári tohto roka, keď sa vyčlenila zo Železníc SR. Tie zostali správcom železničnej cesty. Nový riaditeľ preberá Železničnú spoločnosť v zúfalej ekonomickej situácii. Za prvé tri štvrťroky za tohto roka vytvorila stratu 3,3 miliardy korún. Stav bankových úverov a výpomocí vzrástol v prvom polroku tohto roka zo 6,5 na 10 miliárd korún.
Tržby železníc nepokrývajú ich náklady. Problémy nevyrieši ani vládou schválené zdraženie cestovného o pätnásť percent. Aj po ňom budú tržby kryť náklady železníc iba na 30 percent. Štát im zároveň dlhuje za výkony vo verejnom záujme. Od budúceho roku im tiež vláda nebude ručiť za
úvery čerpané na pokrývanie prevádzkových nákladov. Ďalším stratám chcú železnice čeliť aj zastavením dopravy na 26 regionálnych tratiach, ktoré sú stratové. Popri tom si budovali nové sídlo za pol miliardy korún, ktorého dostavbu im minister Prokopovič zakázal.
TOMÁŠ KURTANSKÝ