
Dvaja víťazi: Loana a Christophe. FOTO - ARCHÍV
Keď sa malá francúzska televízna M6 stanica pred dvomi mesiacmi rozhodla podľa vzoru iných európskych kanálov odštartovať prvú reality show, vo Francúzsku protestoval skoro každý. Program Loft Story, v ktorom 11 mladých ľudí zavretých počas 70 dní v luxusnom dome na parížskom predmestí venovalo svoje súkromie na obdiv širokej verejnosti, odsúdil kdekto. Mediálni experti tvrdili, že sa na sofistikovanom francúzskom mediálnom trhu taký program ani neujme. Mýlili sa. Keď párik Loana a Christophe vo štvrtok víťazne opustil svoje „väzenie so zlatými mrežami“, bolo jasné, že sa francúzski televízni diváci líšia od Nemcov alebo Holanďanov leda ak tým, že veľa diskutujú o vkuse a kultúre. Zisk 250 miliónov frankov na konte M6 a priemerná sledovanosť siedmimi miliónmi divákov signalizuje, že sa rovnako tešia tomuto druhu voyeurskej zábavy.
Od začiatku vysielania 26. apríla sa protestujúci schádzali pred rôznymi pobočkami televíznej spoločnosti, ktorej priestory zasypávali smeťami. M6 premenovali na „odpadkovú“ televíziu aj „fast food TV“ (televízia rýchleho stravovania) a skupinka demonštrantov chcela dokonca oslobodiť „rukojemníkov“ z vily v Saint Dennis. Psychiatri sa obávali o mentálne zdravie účastníkov, kritici na nich útočili, že nemajú čo povedať a intelektuáli sa obávali o charakter francúzskej kultúry a vkusu. Mladí aktivisti dokonca založili protestnú skupinu Usmievajte sa, filmujú vás. Sledovanosť však stúpala - najmä, keď sa párik účastníkov „odviazal“ pri nočnom plávaní v luxusnom bazéne. Program dostal okamžite nálepku „erotický“, dvaja ministri vyslovili pobúrenie a francúzske denníky venovali Loft Story titulnú stranu. Ozval sa aj Vyšší výbor pre audiovíziu (CSA). M6 sa napokon podriadila jeho nariadeniu a dopriala účastníkom dve hodiny súkromia bez kamier denne. CSA odsúdila aj požívanie alkoholu a cigariet a dôkladne monitorovala každý jeden aspekt programu - vrátane zmlúv s účastníkmi.
Okrem dobrého vkusu však neutrpel nikto. Program si obľúbili hlavne mladí a diváci z vyšších spoločenských vrstiev a jeho záver vo štvrtok večer sledovalo 10 miliónov ľudí. Cena za inzerciu vo vysielacom čase programu stúpla o 75 percent oproti bežným sadzbám M6, odkedy sa začal vysielať pred hlavnými večernými správami. Nonstop prenos mali diváci možnosť sledovať najskôr iba na internete, no neskôr M6 predala vysielacie právo satelitnej stanici.
Loana a Christophe, ktorí vyhrali 66 a 57 percentami hlasov, si môžu týždeň oddýchnuť a potom ich čaká ďalšia skúška pred kamerami. Šesť mesiacov v luxusnom dome na Azúrovom pobreží. Keď vydržia, dom za tri milióny frankov bude ich. Zle neobišli ani tí, ktorých diváci „vyslobodili“ hlasovaním. Všetci do jedného dostali atraktívne ponuky na zamestnanie v médiách alebo v modelingu.
KLAUDIA LÁSZLÓOVÁ