DYSLEXIA
Porucha, pri ktorej sa dieťa nevie naučiť dobre čítať. Prejavuje sa rôzne - dieťa môže mať narušené zrakové vnímanie, alebo nevie dodržať časový sled, môže mať problémy s artikuláciou, pri čítaní vynechávať alebo prehadzovať časti slov, vynechávať zvukovo podobné písmená, môže mať problémy s dodržiavaním interpunkcie alebo čítať bez porozumenia. Odborníci zistili, že je zväčša ľahšie napraviť ťažkosti s čítaním ako s písaním a pravopisom.
DYSGRAFIA
Porucha písania, pri ktorej žiak zamieňa podobne vyzerajúce písmenká, napríklad o za a, alebo písmenká rovnako znejúce, napríklad f za v, g za k, s za z a podobne. Niekedy písmenká alebo slabiky prehadzuje, namiesto b píše d, čím vznikajú slovné skomoleniny. Dieťa nedodržiava diakritické znamienka (bodky, čiarky, dĺžne), alebo ich umiestňuje na nesprávnom mieste, zle rozlišuje krátke a dlhé samohlásky, ale aj slabiky dy-di, ty-ti, ny-ni. Problémy môže mať aj s rozlišovaním sykaviek, s pridávaním a vynechávaním písmen či slabík, nezvládnutím hraníc slov v písme. Týchto chýb sa žiak dopúšťa opakovane, nejde iba o náhodný výkon.
DYSORTOGRAFIA
Porucha postihujúca pravopis. Dieťa má oslabenú schopnosť zvládnuť gramatické formy, často najmä dôsledkom znížených intelektových schopností. Hlavný rozdiel medzi dysgrafiou a dysortografiou je v tom, že dieťa dysgrafické ovláda gramatické pravidlá, dokáže gramatické javy dobre zdôvodňovať a v tomto smere väčšinou chyby nerobí. Naproti tomu dieťa dysortografické ťažko chápe gramatické poučky, tieto pri písaní nedokonale uplatňuje, píše foneticky. Tieto deti obvykle čítajú lepšie, ako píšu.
DYSKALKÚLIA
Je porucha matematických schopností. Ide o špecifické postihnutie schopnosti počítať, ktoré nemožno vysvetliť mentálnou retardáciou ani nevhodným spôsobom vyučovania. Porucha sa týka najmä ovládania základných počtových úkonov: sčítania, odčítania, násobenia a delenia. Dieťa má napríklad problémy so sčítavaním a odčítaním čísel v stĺpcoch, nechápe rad čísel 1, 2, 3… v prirodzenom usporiadaní, zamieňa si tvarovo podobné čísla, nesprávne zapisuje viacciferné čísla, nechápe pozičnú číselnú sústavu, má problémy s odčítaním dvojciferných čísel s prechodom cez desiatku, má problémy s číslami, v zápise ktorých sú nuly, atď. (sr)