Aby v hodnotení žiakov, ktorí majú problémy s učením, nebol zmätok, vydalo ministerstvo školstva na ich hodnotenie špeciálne pokyny. Metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami v bežných základných školách sú platné od januára 1997. Na rozdiel od českých sú síce dosť všeobecné, ale v zásade vysvetľujú, ako by sa takéto dieťa malo známkovať.
* V triedach 2. až 4. ročníka ZŠ, kde sú integrovaní postihnutí žiaci, sa odporúča priebežné aj súhrnné slovné hodnotenie vo všetkých predmetoch.
* V triedach 5. až 9. ročníka ZŠ, kde sú integrovaní postihnutí žiaci, sa odporúča slovné hodnotenie podľa článku 17, bod 5 metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl.
* Pri hodnotení učebných výsledkov učiteľ rešpektuje psychický a fyzický zdravotný stav žiaka, druh a stupeň postihnutia, ak má vplyv na úroveň a výsledky práce žiaka v príslušnom predmete.
* Učiteľ posudzuje učebné výsledky žiaka objektívne a primerane náročne, pričom prihliada aj na jeho vynaložené úsilie, svedomitosť, individuálne schopnosti, záujmy a na predpoklady jeho ďalšieho vzdelávania po ukončení povinnej školskej dochádzky. Pri hodnotení učebných výsledkov žiaka kladie dôraz na jeho individuálne schopnosti, ktoré sú základom jeho pracovnej a sociálnej integrácie.
* U postihnutého žiaka, ktorý má výrazné rozdiely vo výkonoch v ústnej a písomnej skúške, sa pri skúšaní uprednostňuje forma, ktorá je pre neho výhodnejšia a ktorá predstavuje východisko pre hodnotenie jeho učebných výsledkov. Priebežne sa používajú všetky formy skúšania a hodnotenia, rešpektujúc druh a stupeň postihnutia.
* Žiakovi s narušenými komunikačnými schopnosťami (chybami a poruchami reči a vývinovými poruchami učenia) a sluchovo postihnutému žiakovi zabezpečí učiteľ pri ústnej odpovedi také podmienky, aby neutrpel psychickú ujmu. Učiteľ v konkrétnych prípadoch zváži, či uprednostní písomnú, praktickú alebo ústnu formu odpovede.
* Žiak s vývinovými poruchami učenia (dyslexia, dysortografia) môže písať diktát, alebo byť skúšaný písomnou formou len za podmienky, že bol vopred pripravený špeciálnymi metodickými postupmi na vyučovaní. Diktát žiaka s vývinovými poruchami učenia učiteľ nehodnotí známkami, ale slovne, vyčísli počet chýb a pri hodnotení spolupracuje so žiakom.