
Manželia Švankmajerovci. FOTO – ARCHÍV
Tohtoročný Medzinárodný filmový festival Rotterdam je správne vystihnutý plagátom. Ženská tvár s krvavo červenými očami a nápisom 502 filmov za 10 dní. Od impozantného slávnostného otvorenia v osemnástich kinosálach súčasne sa rozbehol filmový maratón.
Je dobre, že filmy na rotterdamskom festivale sú rozdeľované len podľa ich dĺžky na celovečerné (dlhšie ako 60 minút) a krátke (kratšie ako 60 minút) bez ohľadu na to, či ide o filmy hrané, dokumentárne a animované. To tvrdí i jeden zo zástupcov českých tvorcov, režisér Ivan Vojnár: „Ja delím filmy len na zmysluplné alebo nezmysluplné.“
Zatiaľ čo Slovensko bolo zastúpené len novinármi a členmi programového tímu z bratislavského filmového festivalu, Českú republiku prezentovali v Rotterdame i filmy. Jan Švankmajer predstavil Otesánka, štyri svoje staršie krátke filmy a spolu s manželkou mali i výstavu svojich diel v múzeu Chabot, Peter Zelenka priviezol Powers a Ivan Vojnár celovečerný dokument Proroci a básníci – kapitoly z kalendáře. Všetky tri filmy uvidíme vďaka ASFK aj na Slovensku.
V scenároch jednotlivých filmov sa objavovali zaujímavé nové témy i klasika. A tak hneď dva filmy boli adaptáciami Hamleta. Talianska Ofelia lontana stavia do popredia Oféliu a mnohé scény boli nakrúcané v uliciach za účasti nič netušiacich chodcov. Americký Hamlet sa zasa odohráva v hoteli Elsinor v New Yorku roku 2000. Ethan Hawke v úlohe Hamleta je namiesto knihomoľa častým návštevníkom videopožičovne. Film bol uvedený v sekcii Výber kritikov, ktorí mali za úlohu vybrať kino nového milénia. Medzi filmami boli napríklad kontroverzný New Rose Hotel Abela Ferraru, či Code: inconnu Michaela Hanekeho.
Ak sa však hovorí o snímkach nového milénia, tak k nim patrí Time Code Mika Figgisa, ktorý predstavil divákom film nakrútený v reálnom čase. Filmové plátno rozdelil na štyri časti a v každej z nich môžeme sledovať vzájomne sa prelínajúce a časovo zosynchronizované príbehy hlavných protagonistov. Každá zo štyroch častí bola nakrútená jediným (!) záberom a herci v nej improvizovali na danú tému. Film je zaujímavým experimentom testujúcim možnosti využitia technického potenciálu digitálneho videa.
Napriek mnohým zaujímavým filmom a experimentom však po prvej polovici festivalu divácku súťaž suverénne viedol švédsky film Jalla! Jalla!. Nakrútil ho 23-ročný libanonský prisťahovalec Josef Fares a jeho film je príjemnou komédiou o láske, psovi Rambovi a problémoch s erekciou.
Súčasťou rotterdamského festivalu je i trh filmových projektov CinemArt. Tohto roku na ňom svoje projekty potenciálnym koproducentom, nadáciám, bankárom a distribútorom prezentujú napríklad i Jan Švankmajer a Lars von Trier. Jeho Dogville sa bude odohrávať v Amerike a bude nakrúcané na HDTV.
Festival v Rotterdame potrvá až do 4. februára.
MIRO ULMAN, Rotterdam
(Autor je filmový publicista)