Riaditelia sa netešia ani na prípravu prijímačkových testov. Ako pripraviť testy v dvoch termínoch tak, aby boli skutočne porovnateľné?
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Podľa Martiny Kubánovej z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) novela vyhlášky o prijímaní žiakov na stredné školy nesie so sebou aj problémy: každá stredná škola musí zorganizovať v májovom prijímačkovom týždni dva termíny skúšok. Ako pripraviť testy v dvoch povinných termínoch tak, aby boli skutočne porovnateľné? „Ak škola pripraví veľmi podobné testy na oba dni, žiaci z neskoršieho termínu budú vo výhode, lebo k otázkam zo skoršieho dátumu sa asi od kamarátov dostanú,“ hovorí Kubánová. „Ak naopak pripraví testy úplne odlišné, bude mať problém s ich spravodlivým vyhodnotením: žiaci z jedného termínu môžu napríklad namietať, že ich test bol ťažší.“
Kubánová by preto považovala za vhodnejšie, keby každá stredná škola organizovala prijímacie testy len v jednom dni - ten by si však volila v rámci určeného obdobia, napríklad päť alebo desať pracovných dní. Žiak by sa mohol zúčastniť aj na viacerých, nielen dvoch, a výber žiakov by bol spravodlivejší.
Ďalším veľkým mínusom prijímacích pohovorov je podľa Kubánovej aj kvalita prijímacích testov a ich negatívny účinok na výučbu v základných školách. „Ak chceme, aby výber žiakov na stredné školy zohľadnil celkové študijné schopnosti, bolo by dobré prispôsobiť tomu aj vyhlášku,“ vysvetľuje Kubánová. „V testoch by malo byť viac otázok preverujúcich logické myslenie žiakov, schopnosť narábať s textom.“
Ako inšpiráciu pre tvorcov testov, ale i možnosť žiakom odskúšať si svoje schopnosti, ponúka SGI na portáli www.strednaskola.sk interaktívny test všeobecných študijných predpokladov. Tento test bol použitý v septembri 2002 na vzorke 1126 prvákov stredných škôl, testovanie realizovalo SGI v spolupráci s firmou Exam a Štátnou školskou inšpekciou. (gal)
Odbory, o ktoré bude záujemŠtátny inštitút odborného vzdelávania oslovil vyše tristo slovenských firiem s otázkou, ktoré odbory budú podľa nich v ďalších rokoch žiadané. Prieskum robil formou dotazníka, v ktorom firmy požiadal, aby uviedli aj dôvod, prečo si myslia, že záujem bude práve o tento odbor. Firmy uviedli, že podľa nich bude na trhu práce záujem o tieto odbory:
Odbory Dôvody
Strojárski technici expanzia firiem v strojárstve
Elektronik, elektronika modernizácia technického vybavenia
Informačné technológie permanentný rozvoj
Ekonomika globalizácia, odborné zabezpečenie chodu ekonomiky
Stavbári, stavebníctvo rušenie učebných odborov aj učilíšť, zabezpečenie potrieb infraštruktúry obyvateľov, vytváranie ďalších pracovných príležitostí s podmienkou prísunu zahraničného kapitálu do okrajových oblastí štátu
Analytik výpočtových analýza užívateľských požiadaviek, systémov, správca príprava analýz pomeru vynaložených prostriedkov a výsledného miesta
Informatika racionalizácia systémov globalizácia
Vodné hospodárstvo nedostatok odborníkov, vytvorenie ďalších pracovných príležitostí
Chemici rušenie učebných odborov aj učilíšť pre potreby podniku
Právo široké uplatnenie a aktuálna potreba
Marketingový pracovník, prieskum trhu, uplatnenie na trhu
ekonóm marketingu práce, určuje svetový vývoj a domáci trh práce
Výpočtová technika zavádzanie technológií do všetkých odborov
Baníctvo nedostatok, generačné problémy
Prevádzkový zámočník generačné problémy
Obrábač kovov expanzia firiem v strojárstve, rozvoj strojárskej výroby
Mechanici expanzia firiem v strojárstve
Obchod a marketing málo odborníkov
Stojárenskí projektanti, tieto študijné odbory sa konštruktéri vyučujú v minimálnych počtoch
Mechanik šijacích strojov nedostatok odborníkov
Optoelektronika, rozmach telekomunikačnej techniky telekomunikačná technika
Riadiace a informačné systémy rozmach riadiacich a ovládacích prvkov v ASRIP (automatizované systémy riadenia technologických procesov)
Robotníci v hutníctve vyučuje sa v minimálnych počtoch
Technici pre prípravu študijný odbor sa vyučuje
strojárskej výroby v minimálnych počtoch
Strojné obrábanie kovov študijný odbor sa vyučuje v minimálnych počtoch
Tkáč nevyučujú sa
Pradiar nevyučujú sa
Zlievač rozširovanie automobilovej výroby
Inžinier hutníctva rozvoj výroby
Hutníctvo charakter výroby
Doprava obchodné aktivity
Účtovníci podrobné sledovanie činnosti firmy
Priemysel zabezpečiť nárast hrubého domáceho produktu
Inštalatér údržba vodovodných potrubí a inštalácie
Krajčírka nedostatok kvalifikovaných pracovníkov
Priemyslové inžinierstvo zvyšovanie výkonnosti podnikov
Technológia, konštrukcia nezáujem o strojárske odbory
Strojárske konštrukcie oživenie strojníctva a technológie
Geodet - špecialista
Mikroelektronika
Mechanik elektronik zabezpečovacích zariadení
Ekonomické a finančné riadenie