odhadujú približne na dva a pol miliardy dolá- rov.
„Stratoví sú užívatelia internetu na poplatkoch za sťahovanie e-mailovej pošty aj za čas, ktorý venujú jej prečítaniu,“ povedal ČTK Tomáš Přibyl z brnianskej firmy AEC, ktorá sa zaoberá počítačovou bezpečnosťou. Tento problém však nehodnotí ako veľký v Českej republike a na Slovensku, keďže máme podľa jeho slov neporovnateľne menší trh. Straty na produktivite práce a nákladoch spojených so zbytočným pripojením sa k internetu, však odhadol na desiatky miliónov korún ročne.
„Väčšia prevádzka siete a zvýšené množstvo prijatých správ znamená i nutnosť zabezpečenia výkonnejších serverov a techniky,“ dodal Přibyl.
Spam má spravidla podobu hromadne posielaných obchodných ponúk, reklám na erotické služby či návod, ako si rýchlo a ľahko zarobiť.
Nevyžiadaná pošta vo forme spamu však môže do e-mailovej schránky ľahko priniesť i vírus. Ekonomické straty zo ‚zavírenia‘ počítača, je však podľa Tomáša Hofera z firmy Grisoft ťažké odhadnúť.
Priama škoda spočíva v strate dát, ktorá je znehodnotená, zničená alebo zmazaná vírusovým útokom. Zásielkou vírusu môže pritom utrpieť i dobré meno firmy.
Jednou z najvýraznejších škôd je vyradenie časti alebo celku siete z prevádzky a následne čas, ktorý je nutný na obnovu. „Nedá sa totiž všeobecne stanoviť užívateľský vzorec výpočtu škody, ale obávame sa, že dostupné údaje zo solídnych zdrojov nebudú ďaleko od pravdy,“ myslí si Hofer.
„Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že niekoľko nevyžiadaných e-mailov nepredstavuje veľké nebezpečenstvo, ide až o stámilióny správ denne,“ uzatvára Přibyl.
(čtk)