
FOTO – ARCHÍV
Keď uvaria technickí kúzelníci automobil luxusnej triedy, ulahodia nielen zraku, ale pošteklia aj emócie vodiča. Prísady použité v ingolstadtskej centrále do Audi A8 druhej generácie: ľahkosť hliníka, výborná dynamika, najmodernejšia technika, pohon quattro. Takýmto automobilom sa jednoducho treba povoziť a sprostredkovať dojmy širšiemu publiku. Automedia s Audi A8 4,2 quattro absolvovala týždeň na zimných cestách, neraz zaviatych snehom.
Exteriér: klasika v modernom poňatí, vpredu dvojitá maska chladiča lemovaná lešteným hliníkom, pozdĺžne xenónové reflektory za čírym plastovým krytom. Pri otočení volantu a zapnutí blikača sa rozsvieti prídavný svetlomet osvetľujúci vozovku v širokom uhle (pri tlmených svetlách, do 70 km/h). V zadných svetlách diódy – rýchlejšie rozsvecovanie, lepšia svietivosť, dlhšia životnosť. Zboku nápadne vysoký pontón karosérie, nízka výška zasklenia opticky korigovaná „svalnatejšími“ blatníkmi. Hliníková karoséria zabezpečujúca ľahkosť a dynamiku, hliníkový podvozok so vzduchovým odpružením. Vpredu štvorprvkové zavesenie, zadná náprava lichobežníková. Dizajn s výrazne zaoblenou strechou pristane dynamickému potenciálu vozidla, k luxusu pridáva športovosť. Súčiniteľ aerodynamického odporu len 0,27.
Interiér: koncert techniky a pohodlia. Efektný štvorramenný volant padne dobre do ruky, prehľadné prístroje, údaje z palubného počítača sa zobrazujú na displeji medzi otáčkomerom a rýchlomerom. V strede prístrojovky väčší vysúvací displej pre údaje z centrálneho riadiaceho systému MMI (Multi Media Interface). Umožňuje nastavenie audiosústavy, podvozku, ovládanie telefónu, internetu, navigácie a sprostredkovanie ďalších informácií o vozidle. Pohodlné, anatomicky tvarované sedadlá nastavovateľné elektricky (pamäť nastavenia pre štyroch vodičov), elektricky ovládané zrkadlá, okná, poloha volantu (pozdĺžne aj výškovo) a strešné okno. Všetky ovládacie prvky sú podsvietené. Štvorzónová klimatizácia.
Ergonómia: prepracovaná do najmenších detailov, štartovanie prostredníctvom tlačidla rozoznávajúceho odtlačok prsta (bez nutnosti použiť kľúč). Registruje štyri osoby s individuálnym nastavením sedadla, zrkadiel a volantu. Zatváranie vozidla zvonka možné len po stlačení malého tlačidla na kľučke dverí, otvorenie po priložení prstov pod kľučku (odblokovanie) a jej potiahnutím (autorizáciu povoľuje kľúčik vo vrecku). Všetky ovládacie prvky v dosahu vodiča, ovládanie systému MMI prehľadné a jednoduché cez menu na vysúvateľnej obrazovke.
Motor: zážihový vidlicový osemvalec s maximálnym výkonom 246 kW, maximálnym krútiacim momentom 430 Nm. Vďaka ľahkej hliníkovej karosérii výborná dynamika a ovládanie vozidla. Príjemný zvuk, pri vyšších otáčkach poteší ucho športového fanúšika.
Prevodovka: automatická šesťstupňová typu tiptronic, možnosť manuálneho radenia prevodových stupňov aj páčkami pod volantom, hladké radenie.
Bezpečnosť: na najvyššej úrovni - čelné, bočné a hlavové airbagy, vpredu aktívne opierky hlavy. Výborne vyladený podvozok s tromi základnými módmi nastavenia (svetlá výška 120 mm, 100 mm a 95 mm). Najvyššia úroveň 145 mm je určená pre horšie cesty, minimálna 95 mm sa nastavuje pri jazde po autostráde automaticky. Bohato dimenzované kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, ABS, ESP (vypínateľné), stály pohon všetkých kolies.
Záver: Audi A8 4,2 quattro je napriek majestátnym rozmerom ľahkonohý atlét s výbornou dynamikou a vysokým stupňom bezpečnosti. Suverénna jazda aj na veľmi zlých cestách. Nízky aerodynamický hluk, perfektné ovládanie, top technika na palube. Automobil, ktorý si rád zašoféruje aj majiteľ s vlastným vodičom.
JOZEF BENÍČEK
plus
l dynamický motor
l športovo pôsobiaci dizajn
l moderná technika
l suverénny podvozok
mínus
l výhľad cez nízke okná
Audi A8 4,2 V8 quattro
Cena: 3 275 000 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, šesťstupňová automatická prevodovka tiptronic, pohon quattro
Zdvih. objem motora: 4172 cm3
Max. výkon: 246 kW (335 k)/6500 min-1
Max. krút. moment: 430 Nm/3500 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 505 x 189 x 144 x 294,4 cm
Pohot. hmotnosť: 1780 kg
Priemer otáčania: 12,3 m
Spotreba (mesto/mimo): 17,5/8,7 l/100 km
Objem pal. nádrže: 90 l
Objem bat. priestoru: 500 l
Max. rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,3 s
Uvedenie na trh: jeseň 2002
BMW 745i 4,4 V8
Cena: 3 384 600 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, šesťstupňová automatická prevodovka, pohon zadných kolies
Zdvih. objem motora: 4398 cm3
Max. výkon: 245 kW (333 k)/6100 min-1
Max. krút. moment: 450 Nm/3600 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 503 x 190 x 149 x 299 cm
Pohot. hmotnosť: od 1870 kg
Priemer otáčania: 12,1 m
Spotreba (mesto/mimo): 15,5/8,3 l/100 km
Objem pal. nádrže: 88 l
Objem bat. priestoru: 500 l
Max. rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,3 s
Uvedenie na trh: leto 2001
Mercedes-Benz S 430 4,3 V8
Cena: 3 432 963 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, automatická päťstupňová prevodovka, pohon štyroch kolies 4-Matic
Zdvih. objem motora: 4266 cm3
Max. výkon: 205 kW (279 k)/5750 min-1
Max. krút. moment: 400 Nm/3000 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 504 x 185,5 x 145 x 296,5 cm
Pohot. hmotnosť: 1980 kg
Priemer otáčania: 11,8 m
Spotreba (mesto/mimo): 17,1/8,3 l/100 km
Objem pal. nádrže: 88 l
Objem bat. priestoru: 500 l
Max. rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 7,4 s
Uvedenie na trh: jeseň 1998
Lexus LS 430 4,3 V8
Cena: 3 419 000 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, automatická päťstupňová prevodovka, pohon zadných kolies
Zdvih. objem motora: 4293 cm3
Max. výkon: 207 kW (281 k)/5600 min-1
Max. krút. moment: 417 Nm/3500 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 500,5 x 183 x 149 x 292,5 cm
Pohot. hmotnosť: od 1830 kg
Priemer otáčania: 10,6 m
Spotreba (mesto/mimo): 17,5/8,9 l/100 km
Objem pal. nádrže: 85 l
Objem bat. priestoru: 575 l
Max. rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,7 s
Uvedenie na trh: jeseň 2000