Ako vrždí japonský sneh

Privretými očami

Jedného dňa sme v našom maličkom aute kamsi uháňali, a odrazu sme si uvedomili, že tam vlastne sedíme ľudia z troch kontinentov. Moja žena Európanka, ja z Ázie a kamarát so sestrou Austrálčania. Bavili sme sa, chichotali a zaviedli reč aj na to, ako sa v ktorom jazyku napodobňujú hlasy zvierat. Ako robí krava? Ako pes? A ako mačka?

Bol som veľmi prekvapený. Moja žena chvíľu strašne štekala, potom vrčala, ale tvrdila, že v detskej knižke stačí napísať „hav-hav“ a každý vie, o čo ide. Austrálčania zas robili „baúúú“ a potom zas „vaúúú“. Pre mňa to bolo naozaj zvláštne, pretože japonský pes robí vždy iba „wan-wan“. Japonská krava zas vždy robí „mou-mou“ a myška „čiu-čiu“. Bez výnimky. Ktoréhokoľvek Japonca sa spýtate, odpoveď bude rovnaká. Niežeby sme nemali dosť fantázie. Je to spôsobené naším jazykom. V japončine vytvárame z prirodzených zvukov ľubozvučné slová, onomatopoje, a tie sú pre nás nemenné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ľudský mozog má dve hemisféry a podľa druhu prichádzajúcej informácie spracúvame ju v pravej alebo v ľavej časti mozgu. Napríklad hudbu vnímame v pravej, ľavá časť zachytáva, povedzme, bežný rozhovor. Ale ak sa v ňom vyskytnú slová, ktoré sú záznamom prirodzeného zvuku, vnímame ich ako hudbu. Japonskí lekári však zistili, že väčšina Japoncov má tendenciu spracúvať v ľavej hemisfére nielen zreteľný jazyk, ale aj zvuky zvierat, bzučanie hmyzu, svišťanie vetra, nezrozumiteľnú ľudskú vravu a iné zvuky. Japonci skrátka vytvárajú zo všetkých zvukov slová, ktoré majú ešte svoj nový význam. Preto majú všetky zvuky logiku. Preto bzučanie hmyzu znamená pre nás zmilovanie a šum lístia vo vetre znamená pocit márnosti a ľútosti.

Často venujeme pozornosť neživým veciam a na základe ich prirodzeného zvuku sa im snažíme dať dušu. V japonskej literatúre vďaka tomu ožíva mnoho vecí a javov. Šum dažďa pre nás znie „zah zah“ a nesie svoj význam, rovnako ako kroky v snehu znejúce u nás „saku saku“. Známa japonská poetka Misuzu Kaneko v básni Nakopený sneh premýšľa o pocitoch snehu. Jeho vrchná vrstva podľa nej pociťuje chlad, lebo mesiac je studený. Celkom dolu cíti ťarchu stoviek ľudí, ktorí po ňom šliapu, a kdesi uprostred je osamelý, pretože nedovidí na zem ani na nebo. Kráčajúc zasneženou krajinou si vždy spomeniem na jej slová.

SkryťVypnúť reklamu

MASAHIKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 421
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 046
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 500
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 065
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 693
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 681
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu