
Robert Redford v Park City. FOTO –AP
PARK CITY - Prítomnosť veľkých hollywoodskych osobností na filmovom festivale Sundance je neprehliadnuteľná. Festival, ktorý pred devätnástimi rokmi založil Robert Redford ako súťaž nezávislých produkcií, sa dnes hemží hviezdami, ktoré sa chcú vyblázniť mimo stredného prúdu.
Vo štvrtok v zaspatom stredisku zimných športov Park City natiahli červený behúň. Prešli a ešte prejdú po ňom okrem iných Al Pacino, Salma Hayeková, Oliver Stone a Mel Gibson - na rozdiel od kalifornskej horúčavy zababušení v teplých vetrovkách.
Na festivale nezávislých sa premietne 129 hraných a 90 krátkych filmov. Festival otvorila dráma Levity, režijný debut scenáristu Eda Solomona (Charlieho anjeli) s Billym Bobom Thorntonom, ktorý hrá prepusteného vraha. Vo vedľajších úlohách účinkujú Morgan Freeman, Holly Hunterová a Kirsten Dunstová.
Al Pacino predstaví veľkomestskú drámu People I Know. Salma Hayeková (The Maldonado Miracle) a Matt Dillon (City of Ghosts) pricestovali tentoraz ako režiséri so svojimi filmovými debutmi. Slávny Oliver Stone bude prezentovať svoj dokumentárny film o Castrovi, bývalá detská hviezda Macaulay Culkin (Sám doma) sa pokúsi o comeback a Mel Gibson, Robert Downey Jr., Robin Wright Penn a Adrien Brody sa spolu predvedú v kriminálnom muzikáli The Singing Detective (Spievajúci detektív). Kevin Spacey bude účinkovať ako výkonný producent a herec v dráme The United States of Leland.
Dlhoročný riaditeľ festivalu Geoffrey Gilmore sa húfov hollywoodskych hviezd neobával. Odmietal kritické pripomienky, že etablované hviezdy ohrozujú ducha nezávislosti: „V týchto filmoch herci realizujú svoju tvorivú stránku. Hrajú v nezvyčajných úlohách a tým na seba berú veľké riziko.“ Rastúce množstvo známych mien v nezávislých produkciách je podľa neho dôkazom toho, že lacný filmový biznis prežíva „ťažké časy“.
Množstvo festivalových titulov narástlo najväčšmi pri krátkych filmoch. Minulý rok ich uviedli 2100, tento rok ich bude spolu 3345. Ako tvrdí Gilmore, súvisí to s náporom lacnejšej a jednoduchšej digitálnej techniky. „Hocikto dnes skúša byť filmárom. Kedysi sa bolo treba zložito učiť, ako zaobchádzať s kamerou. Dnes si kúpite digitálnu kameru a ide sa.“
Park City a okolie odoláva dvadsaťtisícovým nájazdom fanúšikov. Prinajmenšom od miliónového úspechu filmu Sex, lži a video vtedy ešte neznámeho Stevena Soderbergha je Park City jasným bodom na mape súčasného filmu.
EDWIN GRASSMEIER