
Agáta Fukszová má v pracovných dňoch krčmu otvorenú aj po desiatej večer. Čaká na chlapov z druhej zmeny, ktorí si po práci zájdu na svoje pivečko. „Môžeme byť radi, že našim ľuďom dali prácu. Ostatné potrebuje čas,“ presviedča.
Investícia najväčšej automobilky na svete Volkswagen prišla do Bratislavy už v roku 1991 a odvtedy vybudovala aj ďalší závod v Martine. Obaja investori majú nezastupiteľné miesto na trhu práce. Okrem tisícok vlastných ľudí sú na ne naviazané aj pracovné miesta vo firmách, ktoré im dodávajú služby a výrobné súčiastky.
Nemecký pôvod má aj privatizácia do Slovenských telekomunikácií. Deutsche Telekom však podľa nedávnych vyhlásení prehodnocuje svoj ďalší investičný plán na Slovensku.
Niekoľko významných firiem u nás založil aj nemecký Siemens. Závody má v Bratislave, Michalovciach aj v Nových Zámkoch. O oživenie tradičnej výroby sa v Skalici a na Kysuciach postaral ďalší nemecký strojársky koncern INA.
Firmy na zelenej lúke postavili na Slovensku aj Coca-Cola, Carrefour či Tesco, svetoznáme značky k nám priniesli France Telekom, Heinken, Degussa či IBM.
Najnovšie sa chystá v Trnave vybudovať automobilku koncern PSA Peugeuot Citro¨en. Investícia bude 28 miliárd korún.
Obrovské spoločnosti sú na Slovensku vďaka privatizácii. Okrem veľkých bankových skupín ako IntesaBCI, Erste alebo OTP dominovali privatizácii plynárenské spoločnosti, ktoré vlani získali Slovenský plynárenský priemysel. (jj)