
FOTO - TASR
Projekt informatizácie škôl v minulosti nemal veľkú podporu ani medzi politikmi, ani na ministerstve školstva. Všetci hovorili, že táto myšlienka je dobrá, ale nie sú peniaze. Preto sme sa spýtali členky tímu projektu Infovek a poslankyne parlamentu Doc. RNDr. BEÁTY BRESTENSKEJ, PhD., aká je situácia dnes.
Zvýšila sa na ministerstve aj v parlamente podpora pre Infovek?
„Chce to viac peňazí a väčšiu razanciu. Ale je pozitívne, že v reštrikčnom rozpočte sa našla vôľa pridať pre Infovek peniaze. A máme sľub, že ak sa vyskytnú ďalšie zdroje aj na ministerstve, projekt ich dostane. Bolo veľmi dôležité, že túto myšlienku podporilo aj množstvo rodičov, učiteľov, žiakov.“
Podarilo sa zmeniť zákon o financovaní škôl tak, aby peniaze, ktoré zarobia aj vďaka počítačom, zostávali na školách?
„Bol schválený doplnok k zákonu. Počítače by mali byť využívané poobede aj cez víkendy a školám zostanú peniaze, ktoré takto zarobia.“
Na niektorých školách sa deti málokedy dostanú na počítač napriek tomu, že fungujú v Infoveku dávno. Čo s tým?
„Chce to čas. Už sa vytvoril slušný základ - pripojených je 28 percent škôl. To je kritické množstvo, ktoré by malo začať novú vlnu využitia počítačov. Od škôl žiadame, aby zhodnotili, čo sa zmenilo oproti tradičnej škole, ako zasahujú počítače do výučby predmetov, ako využívajú náš edukačný balík, čo získali žiaci. Aj podľa toho ich budeme ďalej podporovať špeciálnou technikou. Lebo dnes si už počítač ľahšie kúpite, ale my im chceme dať aj digitálne fotoaparáty a datavideoprojektory, ktoré umožňujú novú kvalitu vzdelávania.“
Myslíte si, že sa atmosféra v školách v krátkom čase zmení?
„Učitelia už sami prichádzajú s nápadmi a predmety začali žiť. Problémom je filozofia manažmentu školy. Začali sme robiť školenia pre riaditeľov, prezentujeme im možnosti informačných technológií pre riadenie a pre proces učenia. Ukazujeme im, čo ich učitelia dokážu urobiť, a požadujeme, aby im vytvorili podmienky. Ak sú počítačové učebne stále obsadené, treba dať techniku aj do odborných učební a pokúšať sa získať ďalšie počítače.“
Niektorí riaditelia učiteľov príliš nepodporujú.
„Našťastie je ich málo. Viem o učiteľovi, ktorý na letnú školu išiel tajne, a dva prípady, kde riaditeľ učiteľovi zakázal ísť na školenie. Už sme tieto školy upozornili, že im môžeme vziať počítače, lebo porušujú dohodnuté pravidlá.“
Ako je to na pedagogických fakultách?
„Podporili sme 27 fakúlt, ktoré pripravujú budúcich učiteľov, ale iba 8-9 z nich vytvorilo program prípravy učiteľov na prácu s novými technológiami. Hlavnou príčinou sú chýbajúce ľudské zdroje. Preto im ponúkame, že vyškolíme ľudí.“
MONA GÁLIKOVÁ