Nezávislé hudobné značky, to je Urob si sám

Svetom vládnu veľké hudobné vydavateľstvá. Je ich päť, a tak niet divu, že interpreti nehrajú vždy to, čo by chceli. Malé vydavateľstvá sú v tomto prípade ostrovmi slobody, no len kým sa reč nezvrtne na finančné možnosti. Na Slovensku vznikajú a zanikajú


Richard Imrich (vľavo) a Martin Turzík. FOTO - RICHARD FRIEDMANN



malé značky priamo úmerne ekonomickej situácii. Momentálne ich funguje iba zopár. Jednou je Deadred Records, značka, za ktorou sa ukrývajú RICHARD IMRICH a MARTIN TURZÍK a na svetlo vyšli s kompiláciou domácej alternatívnej scény Veľké uši majú strach (vyšlo s časopisom Vlna). Ešte pred tým vydali EP vlastnej kapely Nylon Union.

Založili ste si vydavateľstvo, aby ste si mohli vydať vlastné skladby?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

R. I.: „Vydavateľstvo môže vzniknúť až vtedy, keď vydá prvý nosič, takže sme ho uviedli takto.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa propaguje malé vydavateľstvo?

M. T.: „Na internete máme webovú stránku so všetkými informáciami a niekedy vyrábame plagátiky - flyery. Distribúciu robíme prostredníctvom internetu aj cez obchody.“

Ktorý štýl hudby vydávate?

R. I.: „Naša kompilácia je profilom toho, čo by sme chceli vydávať. Väčšinou sú to ľudia, ktorí sa ozvali na našu výzvu pošlite nám tvorbu a my sme ich podľa subjektívneho vkusu povyberali.“

Aká hudba je hodná vašej značky?

M. T.: „Máme radi čisto elektronickú hudbu, aj kombinovanú so ‘živými‘ nástrojmi.“

Kladiete hudobníkom nejaké podmienky? Ak by k vám prišla napríklad Jana Kirschner?

R. I.: „(Smiech.) Nedávame si podmienky. Ak veríme, že sa hudba bude páčiť, a šťastná konštelácia hviezd nám pomôže, ideme do toho.“

SkryťVypnúť reklamu

M. T.: „Zvučným menám nemôžeme zabezpečiť podmienky ako veľké vydavateľstvo. Naše náklady sú 500 až 1000 kusov. Nemáme na promo do televízie, na billboardy. Sem-tam sa mihneme v rádiu alebo tlači. Takto fungujú malé labely všade vo svete. Človek nemôže očakávať zisk, skôr stratu. Snažíme sa udržať to na nule a robíme to len preto, že nás to baví. Neživíme sa tým, ja som dizajnér a Richard je čerstvý lekár. Žijeme štýlom zo dňa na deň.“

Platí to zo dňa na deň aj pre vydavateľstvo?

M. T.: „Platí. Našou filozofiou je DIY, čiže urob si sám - od vybavovania pošty cez maily až po tvorbu webovej stránky a robenie pesničiek.“

Môžete očakávať aj zisky?

M. T.: „Hádam áno, ale najprv treba vychovať ľudí, ktorí si budú naše veci kupovať. A to sa nedá za rok ani s jedným vydaným nosičom.“

SkryťVypnúť reklamu

Sťažuje vám život existencia hlavných vydavateľstiev?

M. T.: „Vidno ich všade, ale zase na trh dávajú hudbu pre úplne iných poslucháčov, než my. Naša cieľová skupina používa bežne internet, pohybuje sa v kluboch a pri výbere hudby sa nenecháva ovplyvniť stratégiami veľkých vydavateľstiev.“

Ako vnímate kampaň proti kopírovaniu hudby?

R. I.: „Kopírovanie zabíja vydavateľstvá alebo skôr ich zisk.“

Keby si ľudia začali kopírovať vaše cédečko?

M. T.: „Pokojne, nech si kopírujú. No myslím si, že ak ho dostanú s multimediálnou stopou s klipmi za deväťdesiatdeväť korún aj s farebným časopisom…“

Čo vydáte najbližšie?

M. T.: „Spolupracujeme s pražským divadlom M. U. T., ktorému chceme vydať soundtrack k predstaveniu. Použijeme na to nahrávky, ktoré nám zašlú muzikanti inšpirovaní scenárom.“

SkryťVypnúť reklamu

Vedeli by ste vydať aj album jedného interpreta alebo skupiny?

R. I.: „(Vzdych.) Zase je to otázkou financií, náklady sú veľké.“

M. T.: „Inou cestou je získať grant z nadácií. Očakávame, že zo soundtracku získame nejaké peniaze, za ktoré by sme chceli vydať ďalší titul.“

Predstava nezávislých vydavateľstiev sa spája s tvorivou slobodou. Ponúkate ju vy?

M. T.: „Nikomu nebudeme diktovať, ako ho má urobiť. Či ho má naspievať v slovenčine, či v angličtine. Možno by sme zasiahli v prípade nejakého nevkusného, poburujúceho obalu platne.“

Predstavitelia elektronickej hudby napriek tomu, že je ešte sama undergroundom, sa medzi sebou delia na nezávislých a komerčných. Ako sa to dá spoznať?

M. T.: „Nálepku komercia nedáva len predajnosť nosičov, niekto z majoritných vydavateľstiev si všimne muzikanta, ktorého potom vytiahnu hore. No komercia, to sú skladby prvoplánovo sa podlizujúce poslucháčom.“

SkryťVypnúť reklamu

DENISA VOLOŠČUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 292
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 346
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 684
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 589
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 085
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 965
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 789
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 593
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu