„Robíme, čo sa dá, aby k tomu nedošlo, ale situácia je nanajvýš kritická. Každým dňom hrozí cross-default a štrajk ho môže urýchliť. Ak by sa tak stalo, nastúpil by nútený správca, ktorý by nariadil zredukovať počet zamestnancov o 30 až 40 percent. To by bola katastrofa,“ povedal minister.
Za posledné roky sa železnice veľmi zadlžili. „Na prevádzku v minulých rokoch železnice potrebovali 8 až 9 miliárd korún, zo štátneho rozpočtu dostávali 0,8 až 2,2 miliardy. Ostatné peniaze mali z tržieb a úverov. Celkový dlh sa však dnes šplhá k 47,8 miliardy korunám. Banky sú netrpezlivé, železnice sa musia zmeniť.“
Na tento rok dostali železnice 6,6 miliardy - bez možnosti brania ďalších úverov a následného zadlžovania. Rozdiel si musia vykryť racionalizačnými opatreniami, medzi ktoré patrí aj redukcia tratí. Pôvodne sa malo zrušiť 36 tratí, nakoniec sa ruší 25.
Minister argumentoval, že napríklad na trati Rožňava - Dobšiná boli náklady na korunu tržieb 25,80. „Každý sa tvári, že o tom nevedel. To nie je pravda. O redukcii regionálnych tratí sa uvažovalo už niekoľko rokov. Všade vo svete spravuje takéto trate región. Pri nástupe do funkcie som inicioval stretnutia so zástupcami samospráv, nik to však nebral vážne. Teraz, keď dochádza ku konkrétnym opatreniam, bubnujú na poplach. Termín redukcie sa už posunúť nedá, veď mesiac by znamenal stratu 50 miliónov.“
Rozumie, že ľudia sú na rušenie tratí nahnevaní. Tvrdí ale, že osobnú dopravu na ohrozených tratiach môžu prevádzkovať VÚC. Tie sa bránia, že na to nemajú peniaze. „Neviem, či boli dôležitejšie odmeny pre poslancov ako záujem ľudí. Samosprávy si môžu zobrať trate do prenájmu. Na začiatok vieme vypomôcť aj spoločným financovaním, len treba, aby niekto konečne s konkrétnym návrhom prišiel.“
Na rad prídu aj ďalšie opatrenia - budú sa prehodnocovať zmluvy železníc s dodávateľmi. „Mám podozrenie, že mnohé z nich boli uzatvorené tak, že sú pre železnice nevýhodné. Podľa predbežných zistení je nevýhodných zmlúv príliš veľa a ďalším opatrením bude ich zrušenie aj za cenu možných súdnych sporov.“
Minister tiež tvrdí, že na železniciach je prezamestnanosť. ŽSR a Železničná spoločnosť majú spolu 43-tisíc zamestnancov. Podľa neho je však až 15-tisíc zbytočných. „Bude potrebné znížiť počet zamestnancov, aj vo vrcholovom manažmente.“