Analýzami v oblasti školstva sa dnes zaoberá už len Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). Jeho analytik Andrej Salner tvrdí, že zavedenie školného je potrebné, i keď uznáva, že „pri uvažovanej výške poplatkov sa naozaj môže stať, že si rodiny niektorých študentov nebudú môcť alebo chcieť dovoliť platiť za štúdium. Problém totiž je, že štúdium je mimoriadne finančne náročné aj bez existencie poplatkov“.
Riešenie vidí v kombinácii štipendií s pôžičkami tak, aby poskytovali študentom zo sociálne slabších rodín viac prostriedkov než len odpustenie poplatku.
Niektorí ľudia sa zamýšľajú aj nad tým, či tento spôsob financovania neznamená, že bohatší budú vlastne financovať štúdium chudobnejším. Salner si to však nemyslí: „V skutočnosti samozrejme vzdelanie naďalej financuje štát, keďže poplatky v uvažovanej výške predstavujú len zhruba desať percent nákladov na študenta. Takýto systém možno interpretovať tak, že štát bude vzdelávanie bohatších dotovať v menšej miere než vzdelávanie chudobných. Vzhľadom na to, že bohatí študujú na vysokých školách viac ako chudobní, za určitých podmienok sa dá dokonca povedať, že dane chudobných dotujú vzdelávanie bohatých.“ (sr)