360-stupňové hodnotenie ako nástroj osobnostného rozvoja

Podstatou 360-stupňového hodnotenia je, že umožňuje jednotlivým manažérom získať spätnú väzbu od svojho nadriadeného, kolegov na pracovisku, podriadených, prípadne aj ...

Podstatou 360-stupňového hodnotenia je, že umožňuje jednotlivým manažérom získať spätnú väzbu od svojho nadriadeného, kolegov na pracovisku, podriadených, prípadne aj od externých spolupracovníkov. Je najefektívnejším prostriedkom na budovanie osobnostného i manažérskeho rozvoja účastníkov procesu, posilňuje firemné hodnoty a vnútropodnikovú kultúru, čo sa prejaví v ďalšom úspešnom rozvoji firmy.

Tristošesťdesiatstupňové hodnotenie je pevným základom pre zistenie potrieb osobnostného rozvoja a zlepšenia výkonu. Je kvantitatívnym i kvalitatívnym nástrojom, ktorý meria správanie, pracovný výkon a hodnoty manažérov. Umožňuje manažérom konfrontovať vlastné vnímanie svojej osoby s hodnotením ich pracovnej a osobnej výkonnosti zo strany ľudí, s ktorými prichádzajú do pracovného styku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poradenská a vzdelávacia firma TIMAN, s.r.o., uviedla 360-stupňové hodnotenie do svojho portfólia služieb. Firma Slovalco, jeden z najvýznamnejších klientov spoločnosti, patrí k najúspešnejším firmám na Slovensku hlavne vďaka potenciálu svojich manažérov, ktorí neustále pracujú na svojom osobnostnom i profesionálnom rozvoji. Absolvovali niekoľkoročný cyklus manažérskeho vzdelávania, mnohí individuálne študujú MBA (Master of Business Administration) a neustále zavádzajú nové projekty, ktoré firmu posúvajú vpred.

Keďže väčšina tradičných metód manažérskeho rozvoja bola vo firme za posledné roky vyčerpaná, personalisti spolu s konzultantmi firmy Timan zvažovali prínosy a riziká zavedenia 360-stupňového hodnotenia v akciovej spoločnosti Slovalco. Cieľom programu bolo poskytnúť manažmentu konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá bude kľúčovým faktorom úspechu pri nasledovnom osobnostnom i profesionálnom raste jednotlivých hodnotených. Ako prvotné riziká 360-stupňového hodnotenia sa javili schopnosť poskytnutia konštruktívnej spätnej väzby zo strany účastníkov procesu, akceptácie takejto spätnej väzby, ako i administratívna náročnosť procesu. Očakávané prínosy boli hnacou silou, ktorá pri eliminovaní rizík pomohla rozhodnúť v prospech 360-stupňového hodnotenia. Celkový pozitívny efekt sa prejavil vo zvýšenej motivácii k manažérskemu rozvoju, cielenom určení potrieb rozvoja manažérov a zameraní tréningových aktivít na tieto potreby.

SkryťVypnúť reklamu

V prípravnej fáze bola zabezpečená informovanosť pracovníkov Slovalca o novom projekte, vytvorené hodnotiace formuláre obsahujúce kritériá na podmienky firmy.

Každý hodnotený manažér si vybral 13 hodnotiteľov, ktorí vypĺňali formulár pozostávajúci zo 60 otázok (kritérií). Súčasťou procesu bolo aj účastníkovo sebahodnotenie. Odpovede boli anonymné a dôverné, bez možnosti identifikovať autora, samozrejme s výnimkou sebahodnotenia. Hodnotiace formuláre boli vyhodnotené externou poradenskou firmou Timan a výsledky boli doručené jednotlivým hodnoteným manažérom vo forme štatistického vyhodnotenia.

Na záver procesu hodnotenia sa uskutočnili individuálne rozhovory s odborníkom – psychológom vo forme individuálneho poradenstva - na rozvoj manažérskych zručností. Táto fáza pomohla manažérom nájsť vysvetlenie na mnohé otázky, ktoré sa vynorili v súvislosti so získanou spätnou väzbou.
Po ukončení 360-stupňového hodnotenia sa proces osobného rozvoja manažérov nekončí, ale začína. Nastúpila fáza vytvorenia individuálnych akčných plánov, plánov individuálnych tréningových potrieb a príprava cielených tréningov zameraných na konkrétne potreby jednotlivých manažérov.
Táto metóda pochádza z USA a pomáha firmám budovať zdravé vnútropodnikové prostredie, v ktorom sa prostredníctvom kvalifikovaného a súdržného personálu dosahujú firemné ciele. Takto sa firma stáva konkurencieschopnou doma i na svetovom trhu. Účelnosť a konečný efekt 360-stupňového hodnotenia potvrdia mnohé spoločnosti na zahraničnom trhu, ale i naše spoločnosti, ktoré si uvedomili, že ich dlhodobá prosperita a úspech stoja na vlastných ľudských zdrojoch a rozhodli sa využiť tento nástroj pre začatie nového procesu osobného rozvoja jednotlivých manažérov i rozvoja celej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 873
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 191
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 541
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 497
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu