Kraje majú záujem o regionálnu dopravu, chýbajú právomoci
BANSKÁ BYSTRICA 2. februára (SITA) - Pochopenie pre dôvody štrajku má podpredseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), primátor Brezna Jaroslav Demian a predseda poslaneckého klubu HZDS-ĽS v zastupiteľstve BBSK, pracovník Inštitútu rozvoja obcí,
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
miest a regiónov banskobystrickej Univerzity Mateja Bela Jaroslav Krnáč. Vyplýva to z ich rozhovorov pre SITA. Ako v rozhovore pre agentúru SITA povedal J. Demian, štrajk považuje za opodstatnený, lebo železničiarom ide o pracovné miesta a je potrebné systémovo vyriešiť dopravnú obslužnosť územia. Zopakoval záujem samosprávneho kraja o regionálnu dopravu, ale zdôraznil, že zatiaľ nemajú ani právomoci, ani peniaze. Kým sa vytvorí legislatíva a podmienky, mal by štát regionálnu osobnú prepravu financovať a udržať. Uviedol, že s primátorom Tisovca a ďalšími subjektmi začali spracúvať pilotný projekt prevádzkovania trate Brezno - Jesenské, ale vec chce čas a peniaze. J. Krnáč odmieta nesystémové a neodborné kroky. Poukázal na význam dopravy pre obce a regióny, ale zdôraznil, že ich záujem sa môže realizovať len po vytvorení legislatívy, vyjasnení licencií a po zmenách finančných tokov. Podčiarkol osobitne financovanie, lebo v súčasnosti majú samosprávy značné problémy s financovaním nových právomocí. Podotkol, že čím menšia obec, tým má väčšie problémy, najmä v situácii, keď im štát pre tento rok zvýšil napríklad pre školy rozpočty o dve percentá, ale náklady vzrástli o 20 %. Akceptuje, že časť spojov je neefektívna a musia sa zrušiť, ale varoval pred unáhleným plošným rušením prepravy. Pripomenul osud úzkorozchodných lesných železníc, ktoré by v súčasnosti boli vítané pre lesníctvo a turistiku. Poukázal na rezervy v železničných spoločnostiach, predovšetkým na riaditeľstvách a stredných článkoch riadenia a dodal, že by sa mali "odkryť tajomstvá v správnych radách".