Bratislava 2. februára (TASR) - Podmienkou ukončenia štrajku zo strany odborárov je zachovanie osobnej dopravy na regionálnych tratiach podľa platného grafikonu počas najbližších 2 - 3 mesiacov. V priebehu tohto obdobia chcú odborári participovať na príprave legislatívnych krokov na prechod tratí pod VÚC a proces transformácie železníc. V dnešnej relácii TV Markíza Na telo to uviedol predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozef Schmidt.
Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča železničným štrajkom denne (za 24 h) vznikajú obom spoločnostiam priame škody vo výške asi 90 miliónov Sk, z toho Železničnej spoločnosti (ZSSK) asi 65 miliónov a Železniciam SR (ŽSR) ďalších 25 miliónov Sk. Do dnešného večera tak podľa P. Prokopoviča vzniknú železniciam priame škody vo výške 180 miliónov Sk. K nim podľa neho treba pripočítať ďalšie straty, vyplývajúce z poklesu počtu zákazníkov, ako aj straty spoločností, závislých od výkonov železníc.
Odborári na seba podľa J. Schmidta neberú zodpovednosť za vzniknuté škody, keďže ide o ich ako občanov SR ústavné právo. Financovanie vzniknutých strát počas štrajku je podľa odborového predáka otázkou pre ministra dopravy.
Minister počas relácie pripustil, že ak nedôjde k dohode, je celkom pravdepodobný krach oboch spoločností. "Je celkom možné, že k tomu dôjde," povedal, pričom pripomenul, že štrajkujúcich odborárov upozorňoval už pred prvým štrajkom na možné dôsledky situácie. Podľa neho prípadný nútený správca sa so železničiarmi "nebude hrať" tak, ako k nim pristupuje vedenie ZSSK. "Preto tvrdím, že železničiari idú proti sebe," zosumarizoval P. Prokopovič.
V prípade, že štrajk potrvá dlhší čas, P. Prokopovič nevylúčil, že existujú aj iné spôsoby riešenia situácie ako rokovanie: "Ja by som však do týchto dimenzií nešiel," uviedol.
Rušenie osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach je podľa ministra systémovým opatrením v rámci transformačného procesu slovenských železníc, ktorého cieľom je zastaviť rast nových dlhov, po čom by mali následne byť prijaté opatrenia na rušenie starých dlhov.
Podľa zástupcu odborárov príčinou rastu dlhov sú štátom neuhradené výkony vo verejnom záujme v objeme približne 18 miliárd Sk. Štát podľa J. Schmidta hradil tieto dlhy dlhé obdobie iba čiastočne, ostatné vykrýval úvermi.
Celková zadlženosť železníc dosahuje podľa P. Prokopoviča 48,7 miliardy Sk. Vznik dvoch tretín celkového dlhu, ktoré sa v železniciach vytvorili v rokoch 1998 až 2002, odôvodnil minister "osobami ministerky financií a generálneho riaditeľa ŽSR", ktorými v tom období neboli osoby zo SDKÚ.
Za štrajkom nie je žiadne politické pozadie, ani príprava na generálny štrajk, argumentoval na poznámku o jasnom politickom pozadí ministra P. Prokopoviča predák odborárov. Podľa J. Schmidta za akciou je 65 000 podpisov občanov a 180 podpisov primátorov miest a obcí.