
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Aké je slovenské školstvo? Je lepšie ako u našich susedov alebo horšie? Učia sa naši žiaci naozaj priveľa? Prečo vedia sypať encyklopedické znalosti z rukáva, ale v praxi majú problémy s uplatnením? Odpoveď na mnohé otázky by mohli dať rôzne prieskumy, testovania a analýzy. Tie sa však u nás roky vo väčšom merítku nerobili.
Prieskumov bolo málo a robili sa dávno
„Robilo sa pár prieskumov, ale takou metodikou, ktorá sa v civilizovanom svete nepovažuje za objektívnu. Nešlo o priame testy a ich vyhodnocovanie na celoplošnej úrovni, ale len o čiastkové vzorky, či už regionálnu alebo vekovú,“ potvrdil SME hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa. Posledný celoplošný prieskum, na ktorý si spomína, sa robil sa v druhej polovici osemdesiatych rokov.
Testovania sa u nás znovu začali robiť až začiatkom deväťdesiatych rokov, a to aj v medzinárodnom meradle. „Už i menej ekonomicky vyspelé krajiny pochopili dôležitosť meraní výsledkov vzdelávania a zaujímajú sa, ako učiť čo najefektívnejšie,“ hovorí Zuzana Lukačková, vedúca oddelenia medzinárodných meraní Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ).
Krajinám, ktoré majú s testovaním menšie skúsenosti pomáhajú združenia, ako je IEA – Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania. „Táto organizácia, zložená z významných odborných inštitúcií, vládnych organizácií a univerzít z celého sveta, pripravuje odborníkov a pomáha aj hradiť nemalé náklady spojené s testovaním.“
Slovensko sa pod jej záštitou zapojilo do štyroch medzinárodných meraní (viď nižšie).
V prvom testovaní sme dopadli výborne
V roku 1995 sa uskutočnilo meranie TIMSS, zamerané na matematiku a prírodné vedy. Slovenskí ôsmaci sa v medzinárodnom rebríčku 45 krajín sveta umiestnili na siedmom mieste! Boli lepší ako ich rovesníci z Írska, Kanady, Anglicka, USA, Nemecka či Holandska.
Pomocou testovaní sa však ne-zisťujú len vedomosti žiakov, ale aj mnoho ďalších dôležitých faktorov – v akom prostredí žiaci vyrastajú, odkiaľ čerpajú informácie, kto im pri učení pomáha…
Koordináciu medzinárodných te-stovaní IEA má na starosti ŠPÚ. Bude však potrebné, aby sa pre tento účel časom vytvorila aj samostatná nezávislá inštitúcia: „V súčasnosti sa pripravuje koncepcia celoplošných národných meraní na všetkých typoch a stupňoch škôl, ktoré budú vyžadovať tím kvalifikovaných odborníkov nielen v testovaní, ale aj v hodnotení získaných výsledkov,“ hovorí Lukačková.