Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Hodina informatiky za týždeň Deti majú týždenne jednu hodinu informatiky, kde namiesto učebníc používajú počítačové cédečká, ktoré im hravou formou približujú život zvierat, členenie svetadielov či anglické slovíčka. „Pre deti je to úžasná motivácia,“ hovorí ich učiteľka Eva Hlavatá. „Povedala som im, že na internet pôjdu až vtedy, keď budú vedieť písmenká a oni sa veľmi snažia. Naučia sa veľa, ani nevedia, ako. Keď sme sa učili počítať do desať, za jednu hodinu pri počítači vyrátali 60 príkladov, a ani si to neuvedomili! Na počítače chodia strašne radi, neboja sa ich. A dnes už vedia poslať aj sms-ku, mailovať.“ Podľa Evy Hlavatej počítač nikdy nenahradí učebnice, lebo „jedna vec je pozerať do počítača, jedna čítať“. Je však pravdepodobné, že informatika aj u prvákov bude časom úplne bežná. Ako pracujú deti Štyria prváčikovia v počítačovej učebni sa najprv trochu hanbili, ale potom sa úplne zabrali do práce. Dvaja chlapci si prezerali zvieratká, žijúce v rôznych svetadieloch, dve dievčatá vypĺňali vzorové tlačivo na cestovný pas. „Kojot je aké zviera?“ spýtal sa Miško, ktorý si naň nechtiac „klikol“. „Také, aké vidíš na obrazovke. Vyzerá trochu ako vlk.“ Sabínka trpezlivo vyťukávala písmenká na klávesnici a po vypísaní pasu sa jej na obrazovke zjavila izbička plná všakovakých hračiek. „Aký krásny vláčik,“ smiala sa. „Kliknem teraz sem, tu je kufor. Páči sa mi takto sa hrať. Viem robiť aj s angličtinou,“ dodala. Na otázku, či sa im viac páčia učebnice alebo práca s počítačom, reagovali rôzne. Miško si myslí, že „dobré je to aj to“, a Sabínka tvrdila, že práca s počítačom sa jej páči viac. Andrejka si myslí, že sa takto veľa naučili. A išlo jej to naozaj dobre, pomáhala i ostatným deťom, keď nevedeli čo „stlačiť“. Počítače na školách - blízka budúcnosť Do roku 2003 mali byť počítačmi vybavené všetky základné a stredné školy, ktorých je približne 3500. „Nevieme o databáze, koľko škôl je už na internet pripojených,“ hovorí Mário Varga, koordinátor implementácie projektu Infovek. „Podľa našich skúseností škola často komunikuje elektronickou poštou tak, že niektorý z učiteľov je pripojený na internet z domu a popri vlastnej pošte stiahne aj poštu určenú škole. Škola si potom do projektov zapíše, že je pripojená na internet. Určiť presné číslo sa asi nedá, náš odhad je, že je pripojených asi 300 až 350 škôl. Len s pomocou projektu Infovek bude do leta pripojených 250 škôl.“ Keď bude škola vybavená počítačmi, nebude pre ňu problém postupne kupovať počítačové cédečká. Iste, sú o niečo drahšie, na druhej strane s nimi zas môže pracovať viac žiakov, dlhšie vydržia a navyše - sú zábavné. Ak bude škola navyše pripojená na internet, môže spolupracovať aj s inými organizáciami či školami, a to tzv. teleprojektom. Ide o projekt na diaľku, kde dve alebo viaceré školy spoločne riešia projekt na jednu tému. V našich podmienkach sa zatiaľ málo využíva, hoci v zahraničí a dokonca i v susedných Čechách, je to overená metóda nácviku zručností v získavaní a výmene informácií. Učiteľ obmedzený jednou knihou? To, že by bolo možné na školách vyučovať aj bez učebníc, dokazuje aj pedagogika waldorfského typu, ktorá ich vôbec nepoužíva. Učitelia v tomto type škôl pracujú pomocou encyklopédií, kníh, vedeckých článov alebo materiálov, ktoré si sami pripravia, často chodia na výlety a exkurzie. Podľa nich je to oveľa lepšie, ako keď je učiteľ obmedzený len jedinou knihou. Autor: sr