V krajine, kde je mimoriadne populárnym športom formula 1, vyvoláva tento plagát panický strach. Francúzsko práve bojuje s vysokou nehodovosťou na cestách a film Taxi 3 by vraj tomuto boju mohol narobiť škrt cez rozpočet. Scenárista a producent Luc Besson podobné úvahy odmieta. „Radšej nech si ľudia užívajú rýchlu jazdu v kine, ako by ju mali skúšať so svojím autom,“ hovorí. „Keby sa vyrábali autá, na ktorých by sa nedalo ísť rýchlejšie ako 130 km/h, bol by boj za obmedzenie rýchlej jazdy úspešnejší. Z ekonomických dôvodov sa však na to, samozrejme, nikto nepodujme.“
Keď mal v roku 1988 na festivale v Cannes premiéru film Magická hlbočina, prišiel režisér Luc Besson a herci v hlavných úlohách v modrých oblekoch. Vtedy ešte netušili, že im časť verejnosti pripíše vinu za smrť chlapca, ktorý sa utopil niekoľko dní po tom, čo film videl. Pred niekoľkými dňami bol do francúzskych kín uvedený film Taxi 3 a jeho tvorcovia si na seba navliekli tričká s dopravnou značkou: maximálna povolená rýchlosť 110 km/h. Besson, producent a scenárista tretieho pokračovania bláznivej komédie o marseillskom taxikárovi, tým chcel s veľkou dávkou irónie zastaviť polemiky, ktoré jeho film vyvolal. Nemá záujem podnecovať ľudí k nebezpečnému šoférovaniu – len by bol rád, keby sa filmárom neupieralo právo na odpútanie sa od reality.
Jednou z priorít prezidenta Jacqua Chiraca v tomto volebnom období je zvýšenie bezpečnosti na francúzskych cestách. Ohlásené je najmä sprísnenie kontroly technického stavu vozidla, dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti a používania bezpečnostného pásu. Skupina ministrov predniesla ešte v decembri 2002 návrhy na zvýšenie peňažných pokút a sprísnenie trestov. Mnohé opatrenia si žiadajú dlhodobejšiu modifikáciu zákonov, no už začiatkom roka sa na diaľniciach začali montovať nové automatické radary – do roku 2006 ich bude o tisíc viac.
Minulý týždeň sršal minister dopravy Gilles de Robien optimizmom. Januárové štatistiky boli priaznivé. Počet mŕtvych klesol o 33 percent. Hoci pripustil, že na dobrom výsledku sa mohli podpísať snehové prehánky, ktoré na cesty veľmi nelákali a nútili jazdiť pomaly, ostáva presvedčený, že tvrdé sankcie majú na vodičov dobrý vplyv. V utorok zas v krajine rezonovala správa o opitom mladíkovi, ktorý v uliciach Mét jazdil v protismere a v obrovskej rýchlosti roztrieskal výklad obchodu. Na súde sa bude preverovať, či sa inšpiroval filmom Taxi 3.
Ľudia, nebláznite!
V médiách sa už koncom januára pustili sympatizanti bezpečnostného programu do režiséra, scenáristu a producenta Luca Bessona. Mať s filmom Taxi 3 premiéru práve teraz sa im zdá byť totiž viac než nevhodné. Príbeh, v ktorom sa nespomalí pod 300 km/h, je podľa nich nehoráznou oslavou nebezpečnej jazdy. Aj mladík z Mét vraj videl film tesne predtým, ako sa pustil na divokú jazdu mestom.
Komédia o taxikárovi z Marseille nemala nikdy žiadne vážne umelecké ambície, vždy sa však tešila vysokej návštevnosti a z predstaviteľa hlavného hrdinu Samyho Nacériho vyrobila jedného z najobľúbenejších hercov. Keďže za prvý týždeň premietania videlo film vyše 120 000 divákov, okamžite sa začalo diskutovať o moci a vplyve filmu.
Podobná debata bola živá aj v prvých dňoch premietania Amélie z Montmartru. Vo filme bolo všetko také pekné (príbeh, mesto, vzťahy), že najvyšší predstavitelia štátu a mesta Paríž organizovali verejné projekcie vo svojich sídlach. Verili, že sa vďaka nemu možno polepšiť. Len neprajníci kričali: Ľudia, nebláznite, veď je to film, na našej úbohej skutočnosti to nič nemení!
Dnes médiá zaradili bláznivú oddychovku medzi filmy, ktoré vraj môžu pobádať k násiliu, nevere, drogám, a brániť sa musia tvorcovia. Dupolten, režisér filmu Tueurs nés (Rodení zabijaci) kedysi na výčitky reagoval: „Zaujímalo by ma, čo dávali v kine v roku 1572, deň pred vyvraždením protestantov!“
Právo na fikciu
Luc Besson nemá rád, keď sa príčiny páchania zločinov hľadajú vo filmovej tvorbe. Tvrdí, že filmy len odrážajú spoločenské javy – nevytvárajú ich. Odmieta prijať zodpovednosť za veci, ktoré sú mimo neho. Vôbec ho neprekvapuje, ani nehnevá, keď sa niekomu jeho filmy nepáčia. Udivuje ho však, ak sa kritizujú ešte pred premiérou – tak, ako to bolo v prípade Taxi 3. Besson, jeho scenárista a producent, sa ešte počas nakrúcania stretol s prezidentom Chiracom a ministrom vnútra Sarkozym. Videl, že obaja sú zvyšovaním bezpečnosti na cestách doslova posadnutí, preto ochotne prejavil svoju politickú angažovanosť a scenár trochu prepracoval – dal dôraz na príbeh a charaktery, mnohé bezduché naháňačky za volantom škrtol. Žiadať viac by považoval za cenzúru.
Film nie je realitou, ale fikciou a Besson verí, že to ľudia za sto rokov kinematografie už pochopili: „Filmári snívajú, fantazírujú a majú právo prenášať svoje výmysly na plátno. Keby umelci museli kontrolovať svoju kreativitu, nikdy by nevznikli báje o Ikarovi, nebol by E.T. Človek chce v kine vidieť to, čo nemôže robiť v skutočnom živote. Možno, že 0,01 percenta divákov sa filmom nechá ovplyvniť, kvôli tomu však snáď nebude zvyšných 99,99 percenta ukrátených o zážitok. Keď som bol malý, tiež som sa na školskom dvore hrával na Bena Hura, a nikoho som nezabil.“
Vo francúzskych kinách je teraz jedným z hitov film Stevena Spielberga Chyť ma, ak to dokážeš. Aj preto, že v ňom popri DiCapriovi a Hanksovi hrá Francúzka Nathalie Baye. Príbeh o mladom nespratníkovi, ktorý s neodolateľným šarmom pácha jeden podvod za druhým, zatiaľ médiá považujú za kúzelný.
FOTO – ARCHÍV