
Profesorka Viera Brezinská na hodine slovenčiny u prvákov novomestského gymnázia. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Učitelia tvrdia: učebné osnovy sú predimenzované, zbytočné kvantum učiva spôsobuje len mechanické memorovanie. Tento stav žiakov demotivuje a tlmí ich tvorivosť. Okrem časopisov nečítajú doplnkovú literatúru. Janette Huňová, slovenčinárka z Evanjelického gymnázia v Tisovci, sa domnieva, že z týchto dôvodov žiaci strácajú schopnosť tvorivo myslieť. Tým, že nečítajú, sa ochudobňuje ich slovná zásoba a zabúdajú pravopisné normy.
S aktívnou gramotnosťou nezápasíme len u nás. Medzinárodný výskum PÍSA ukázal, že čítať s porozumením, vyhľadávať kľúčové slová, určiť hlavnú myšlienku či charakterizovať súvislosti vie len máloktorý žiak. V Írsku po tomto zistení zvýšili na druhom stupni základnej školy počet hodín angličtiny o jednu hodinu týždenne. V niektorých krajinách sa zavádza ako povinný predmet rétorika, ktorá veľmi súvisí so schopnosťou aktívne pracovať s jazykom. Rozširujú sa alternatívne pedagogické prístupy ako dramatická výchova.
Riaditeľ Štátnej školskej inšpekcie Vladislav Rosa vidí aj ďalšie dôvody. „Úroveň jazyka klesá aj esemeskovaním, mailovaním, sledovaním mediálnych programov. To všetko slovnú zásobu skracuje, do aktívneho jazyka sa dostáva veľa slangov.“
Dejepisár Juraj Smatana z Gymnázia v Považskej Bystrici bežne nachádza ypsilonky aj v prácach maturantov. „Slušnú gramatiku považujem za znak primeranej kultivovanosti študenta, úspech v dejepise však na nej, samozrejme, nestojí. Oveľa dôležitejšia je ‘funkčná gramotnosť‘, schopnosť vládnuť jazykom i perom a čítať aj medzi riadkami. V tejto oblasti sú medzi mojimi študentmi značné individuálne rozdiely.“
Slovenský jazyk a literárnu výchovu treba začať učiť ináč, tvrdia pedagógovia. Zabudnúť na memorovanie, aby študent nebol len pasívnym prijímateľom informácií. Aj hodiny slovenčiny a literatúry sa vraj dajú premeniť na diskusné kluby.
JARMILA HORÁKOVÁ
Chyby z diktátu
tryčko – tričko
mylovať – milovať
to bi stačilo – to by stačilo
pehy na tváry – pehy na tvári
deňne – denne
neumívali sa – neumývali sa
čítam knihi – čítam knihy