Vedieť pravopis neznamená nabifľovať sa vybrané slová. Vedieť pravopis, to je vidieť. Tieto slová často počúvajú z úst slovenčinárky Viery Brezinskej študenti Gymnázia M. R. Štefánika v Novom Meste na Váhom. Profesorka Brezinská vie, že tým ide svojim žiakom poriadne na nervy. „Neraz sa mi stane, že slohová práca je vynikajúca, má myšlienky, subjektívny postoj, vlastné názory, no po gramatickej stránke je to more červených chýb,“ hovorí Viera Brezinská. „Keby stredoškoláci čítali literatúru, nestávalo by sa im to. Vedeli by si slovo vybaviť a priradiť si k nemu správne i. Vizuálna schopnosť mladého človeka s pravopisom veľmi úzko súvisí.“
Podobne zmýšľa aj slovenčinárka z Evanjelického gymnázia v Tisovci Janette Huňová. „Tým, že študenti nečítajú, zabúdajú pravopisné normy, ktoré pri nástupe na gymnázium vedeli. Strácajú schopnosť tvorivého myslenia, ochudobňuje sa ich slovná zásoba. Spoliehajú sa na počítačové programy, nemajú zručnosť v praktickej korešpondencii.“
Dejepisár Juraj Smatana z Gymnázia v Považskej Bystrici si nezvykol na to, že jeho študentov netrápi ich prvotná negramotnosť. Stačí im počítačová zručnosť. Nenamieta proti nej, no upozorňuje: „Na internete sa príjemne surfuje, ale máloktorý študent sa dokáže potápať do jeho hlbín za pokladmi skutočných informácií. Nové informačné technológie zvyšujú nároky na našu gramotnosť. Stále sa rozširuje okruh profesií, pre ktoré je základným predpokladom schopnosť publikovať. Preto hovorím, žiačikovia, učte sa ten pravopis, inak vám raz vaše e-maily a weby odpudia zákazníkov.
Ako riešia učitelia čítanie stredoškolákov? Brezinská: „Najviac s nimi čítam priamo na hodine. Donesiem si ukážku a potom ju rozoberáme po stránke ideovej, umeleckej. Ak chcú mať jednotku či dvojku, aj keď sa to bude niekomu zdať násilné alebo tvrdé, nástojím na tom, že musia mať prečítaný minimálny počet literárnych diel. V druhom ročníku by mali vedieť zarecitovať aspoň kúsok z Maríny alebo Detvana. Ale to by ste mali počuť tie ich reakcie. V treťom a štvrtom ročníku robia referáty z toho, čo musia mať prečítané. Stačí keď siahnu po novelách, poviedkach. Ja som presvedčená, že žiakov treba do čítania aj donútiť.“ (or)