V teste zo slovenského jazyka a literatúry v školskom roku 2001/2002 sa úspešnosť žiakov základných škôl pohybovala v rozmedzí od 49,38 až po 89,85 percenta. Očakávalo sa, že budú asi o tri percentá lepší.
Inšpekcia nakoniec zhodnotila, že žiaci základných škôl celkovo nedosiahli úroveň požadovanú vzdelávacími štandardmi. Limit dosiahli v lexikológii, syntaxi a slohu, ale nedosiahli ho v pravopise a morfológii.
Učitelia vedomosti svojich žiakov tiež neodhadli – ich celkový odhad sa od výsledkov žiakov líšil v priemere až o 18,4 percenta.
Obľúbenosť slovenského jazyka a literatúry z piatich kontrolovaných predmetov je na druhom mieste.
Kvartáni boli o takmer 7 percent lepší
Štvrtáci z osemročných gymnázií dopadli v testoch zo slovenského jazyka a literatúry lepšie. Ich výsledky sa pohybovali v rozmedzí 60,12 až 94,4 percenta, priemer teda bol 78,89 percenta. Kvartáni dosiahli výrazne lepšie výsledky v pravopise, lexikológii, syntaxi a slohu, ako sa očakávalo. Nedosiahli ich len v morfológii.
Žiaci osemročných gymnázií boli celkove o 6,17 percenta lepší ako žiaci základných škôl.
Učitelia si však mysleli, že výsledky ich žiakov budú lepšie o 16,28 percenta.
Žiakom nejde najmä morfológia
Na základe celkových výsledkov sa dá povedať, že žiakom základných škôl i osemročných gymnázií robí najväčšie problémy morfológia. Nejdú im najmä gramatické kategórie slovies a prídavných mien, vlastné podstatné mená a rozlíšenie ohybných a neohybných slovných druhov.
SOŇA REBROVÁ
Slovenčina ide najlepšie Trenčanom a Prešovčanom
Inšpekcia vo svojich výsledkoch porovnávala aj jednotlivé kraje. Zistila, že v testoch zo slovenského jazyka dosiahli najlepšie výsledky školy Trenčianskeho (ZŠ – 74,17 percenta, OGY – 82,09 percenta) a Prešovského kraja (ZŠ – 73,37 percenta, OGY – 82,25 percenta). Najslabšie výsledky mali školy Košického kraja (ZŠ – 70,67 percenta, OGY – 71,91 percenta).