
Národná banka vyhlásila, že VÚB je po vstupe zahraničného investora kapitálovo silná a vysoko likvidná, preto nie je dôvod na paniku. Zmluva o predaji banky talianskej IntesaBci bola podpísaná v novembri 2001.
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Klienti Všeobecnej úverovej banky vyberajú od konca minulého týždňa zo svojich účtov viac a častejšie, ako je banka zvyknutá. V Komárne a okolí sa totiž hovorí, že má problémy a bude na ňu uvalená nútená správa. Národná banka a VÚB reagujú, že ide o fámy a podľa generálneho riaditeľa VÚB Tomasa Spurného sa banka ocitla v podobnej situácii ako pred rokom a pol Tatra banka.
Prvé zvýšené výbery zaznamenali v Komárne minulý týždeň vo štvrtok. „Pracovníci banky sa od klientov dozvedeli, že kolujú zvesti, že máme problémy a hrozí nám nútená správa,“ povedal Spurny. Odvtedy do pondelka vybrali klienti z účtov oproti priemeru 200 miliónov korún navyše. „Nemáme problém s tým, ak chce klient vybrať svoje peniaze a odísť od nás, ale máme problém s týmito fámami,“ zdôraznil Spurny. „V pondelok sme preto podali trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre podozrenie zo šírenia poplašnej správy.“ VÚB nenapodobnila Tatra banku a nevypísala žiadnu odmenu za prispenie k nájdeniu páchateľa. Podľa Spurného sa spolieha na vyšetrovanie.
Šéf retailového bankovníctva VÚB Mário Drosc upresnil, že klienti rušia účty len v minimálnej miere, väčšinou vyberajú peniaze z termínovaných vkladov. „Očakávame, že po upokojení situácie ich vložia späť,“ vyhlásil.
Národná banka sa k upokojovaniu klientov VÚB pripojila. „Nie je dôvod na paniku,“ povedal jej hovorca Ján Onda. Centrálna banka považuje VÚB za kapitálovo silnú, vysoko likvidnú a vysoko stabilnú a nemá dôvod uvaliť na ňu nútenú správu.
Podľa Spurného nie je dôvodom neistoty klientov rušenie niektorých pobočiek. „Zlučovanie pobočiek sme vysvetľovali s predstihom niekoľkých mesiacov,“ reagoval. Majú však niekoľko hypotéz o vzniku fám. Obyvatelia Komárna ale hovoria, že výbery spustili práve oznamy o rušení pobočiek, ktoré neskôr prerástli do varovaní, že od pondelka (teda od predvčerajška) nebude banka vyplácať peniaze. VÚB predbežne podľa Drosca ruší desať neefektívnych pobočiek. Zároveň však otvorí nové a ďalšie bude rekonštruovať.
Skrachovať mala už aj Tatra banka
V podobnej situácii bola na jeseň 2001 Tatra banka. Tá fámy o vážnych problémoch verejne poprela až o dva týždne po tom, čo sa začali šíriť. Podala podnet na trestné oznámenie na neznámeho páchateľa za poškodzovanie dobrého mena a šírenie poplašnej správy. Vypísala tiež päťmiliónovú odmenu pre toho, kto by poskytol informácie vedúce k odhaleniu pôvodcov kampane. Fámy sa začali šíriť prostredníctvom elektronickej pošty a krátkych textových správ (SMS). Pisatelia vyzývali adresátov, aby správu poslali ďalej. Okrem toho sa správa k mnohým dostala aj prostredníctvom telefonátu známeho, pri obede na pracovisku alebo cestou v autobuse.
Tatra banka doteraz nevie, kto kampaň spustil. „Pátranie po šíriteľoch poplašnej správy z októbra 2001 stále pokračuje, avšak vzhľadom na to, že v priebehu vyšetrovania sa nepodarilo orgánom činným v trestnom konaní zistiť skutočnosti oprávňujúce začať trestné stíhanie voči určitej osobe, trestné stíhanie je uznesením príslušného úradu v súčasnosti prerušené,“ povedal Roman Začka z Tatra banky. Tatra banka teda odmenu zatiaľ nevyplatila, peniaze však podľa Začku stále čakajú. (bro)