Rusko sa dalo na boj proti alkoholizmu

V ruskom meste Penza sa nesmie páliť samohonka. Podľa rozhodnutia oblastnej dumy sa bude výroba a predaj domácej pálenky trestať pokutou od 1000 do 2500 rubľov (približne rovnaká hodnota v korunách). Pre vidieckych obyvateľov je to hotová pohroma. Väčšinu

z nich totiž obľúbený nápoj doslova živí.

Podľa predstavy regionálnych poslancov by miestni obyvatelia mali prestať s výrobou „ohnivej vody“ vo svojich domácnostiach. Polícia zistila, že vodka sa páli v ôsmich z desiatich domov prakticky v každej dedine v oblasti. Ľudia ju však vyrábajú nielen pre seba, ale hlavne na predaj. Produkcia samohonky sa stala najvýnosnejším a zároveň jediným zdrojom príjmu. Polícia vraj zabaví v jednom dome až 400 litrov pálenky naraz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sedemdesiatpäťročná Marija Šapovalovová z obce Veselovka tvrdí, že samohonka je pre ňu ako valuta. Nestráca na hodnote a kedykoľvek ňou môže zaplatiť traktoristovi, drevorubačovi či pri výpomoci suseda pri sadení zemiakov.

SkryťVypnúť reklamu

„Ja by som už sama tú prácu nezvládla, ale vypáliť samohonku ešte dokážem. Za prácu zaplatím fľaškou. Peniaze aj tak nemám. Mne to pomôže a sused má radosť. My tu bez pálenky nič nezvládneme,“ vysvetľuje.

Ruská vláda medzitým pripravila novú koncepciu štátnej politiky, ktorej cieľom je prevencia alkoholizmu. Čo nevidieť by ju mala prerokovať Štátna rada, jeden z hlavných poradných orgánov ruského prezidenta, zložená z regionálnych vodcov. Kabinet navrhuje zakázať výstavbu nových liehovarov a obmedziť výrobu liehovín. Podľa expertov však hrozí nebezpečenstvo, že vodka v Rusku zdražie až dvojnásobne a ľudia sa opäť vrhnú na masové pálenie. Podľa oficiálnych štatistík v Rusku pripadá na jedného človeka 8,5 litra alkoholu ročne, podľa neoficiálnych údajov až 14 litrov. Gordejeva to veľmi znepokojuje a za ideálny považuje stav z čias Gorbačovovej protialkoholickej kampane. Vtedy vraj v ZSSR ľudia pili 3,5 litra alkoholu na osobu za rok. Podľa rôznych odhadov je pritom na ruskom trhu od 10 do 50 percent falšovanej alkoholickej produkcie. V regiónoch, kde príjem okolo tisíc rubľov mesačne je považovaný za vysoký a kde väčšina ľudí nemá žiadnu prácu, mnohokrát ľuďom neostáva nič iné, len páliť, predávať a piť.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ALEXANDRA MALACHOVSKÁ, čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 772
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 294
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 816
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 835
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 518
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 341
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu